Foto: Fredrik Israelsson SVT

Drygt 500 osäkra kurvor i länet

Uppdaterad
Publicerad

SVT:s granskning visar att det finns 561 problematiska kurvor i Västernorrland. Den vägsträcka i länet i SVT:s granskning som har flest osäkra kurvor är väg 348 mellan Överhörnäs och länsgränsen.

Det är 36 vägar i Västernorrland som finns med i granskningen. Totalt finns 561 problematiska kurvor där lutningen på vägbanan är för svag i förhållande till hur mycket vägen svänger och vilken hastighetsbegränsning som råder.

Flest osäkra kurvor

Flest problematiska kurvor finns på väg 348 mellan Överhörnäs och gränsen till Västerbottens län där 88 kurvor är identifierade som felkonstruerade och osäkra. På de granskade partierna av vägen har 27 olyckor inträffat de senaste fem åren, varav en dödsolycka. Samtidigt handlar det om en i sammanhanget lång vägsträcka på cirka 104 kilometer.

Sveriges osäkra kurvor

E14 – olycksdrabbad

Flest olyckor, 70 stycken, har inträffat på E14 mellan Sundsvall och gränsen mot Jämtland men på den sträckan finns bara 2 problematiska kurvor. Däremot är trafikintensiteten hög på sträckan och överträffas i länet bara av E4:an som har 7 osäkra kurvor och den så kallade timmervägen, sträckan mellan Birsta och Töva, där granskningen inte identifierat några farliga kurvor och där det bara inträffat två olyckor de senaste fem åren.

SVT:s metod

Granskningen har fokuserat på att välja ut vägar där det skett minst fem olyckor de senaste fem åren (2015-01-01 till 2019-08-09) och bara statliga vägar. På dessa vägar har vägavsnitt där hastigheten är 70 km/h eller högre valts ut och endast de vägavsnitt som har mötande trafik, utan mitträcke eller annan avskiljning.

Olycksstatistiken kommer från Transportstyrelsens databas STRADA. Vi har valt bort olyckor där det inte finns med något motorfordon och vi tar inte heller med korsningsolyckor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sveriges osäkra kurvor

Mer i ämnet