OBS! Denna artikel publicerades den 2 maj 2018.
I ett inlägg på Facebook, som fått stor uppmärksamhet och delats tusentals gånger sedan tisdagen, berättar personalen om händelserna. En liten flicka sjönk mot bassängbotten medan föräldrarna var på annat håll i badet. Personal var snabbt framme och kunde plocka upp flickan.
Föräldern fick en tillrättavisning men bara en halvtimme senare hände samma sak igen. Den gången var det en badgäst som räddade flickan. Familjen fick avvisas från badet, under protest.
– Följer man inte våra regler då kan man inte vara kvar här, säger David Berglund, enhetschef på Paradiset.
Badvakter – inte barnvakter
Fyra till liknande incidenter inträffade bara under tisdagen och nu har personalen fått nog.
– Det var fler än en som inte hade koll på sina barn och inte tog sitt ansvar, säger David Berglund.
Mycket information
Enligt personalen informeras alla badgäster om vilka regler som gäller vid besök på badet. Det sker via hemsidan, i entrén, i omklädningsrummen och även personligen. Efter tisdagens incidenter gick personalen ut i sociala medier och beskrev sin situation.
”Badpersonal runt om i Sverige upplever en ökad stressfaktor då fler och fler föräldrar inte inser riskerna med att lämna sitt barn utan tillsyn. Personalen blir Barnvakter istället för Badvakter. Men vi har en lösning. Vi kan med en enkel metod förhindra närapå 100% av alla våra tillbud rörande barn. Det enda man behöver göra är att...
Du ska alltid finnas i barnets omedelbara närhet!”, skriver de i inlägget som fått stor spridning.
”Det är alltid någon annan”
– Man tror alltid att det rör någon annan. Vi har i dags dato tretusen delningar på Facebook. Många av de tretusen är ju delaktiga i den här problematiken, säger Mikael Westman, utvecklingsledare på Paradiset.
Westman påpekar också att det finns situationer när föräldrar inte hinner med och att det är då badvakterna ska kunna agera. Men den nuvarande situationen med oansvariga föräldrar gör det svårt för dem att göra sitt jobb.