Personalen på Hammarens förskola i Torpshammar reagerade med glädje när det blev känt att barns integritet i förskolan för första gången nu skrivs in och börjar gälla för alla förskolor i Sverige. Inte bara på de förskolor som själva valt att fokusera på att öka barnens inflytande.
– Jag tycker att det är jättebra. Det är så oerhört viktigt att vi måste stärka barnen i det här så att de får en självkänsla att bestämma över sin egen kropp. Och inte minst att lyssna på andra när de säger nej, säger Kicki Johansson, som är förskolechef.
”Barn har rätt att få vara ledsna”
Mycket handlar om hur vuxna kommunicerar med barnen och lär dem att det är de själva som bestämmer över sin egen kropp. Kicki berättar att de för fem år sedan införde vad som kallas för empatiskt ledarskap vilket betyder att personalen bekräftar barnens känslor och inte avleder dem om de exempelvis skulle vara ledsna när föräldrarna lämnar dem på morgonen.
– Om barnen är ledsna vid lämning, så tillåter vi dem att vara det. Vi leder inte bort dem på en gång. De har rätt att få vara ledsna när de separeras från sina föräldrar, säger Kicki Johansson.
Bygger självkänsla
Anne Nordlander har 30 års erfarenhet som förskollärare. Hon bekräftar det Kicki berättar med ett annat exempel på hur personalen hanterar olika situationer innan och efter förskolan började fokusera på barnens integritet.
– Förut kunde man ta upp ett barn i knät och kramas. Idag gör vi inte så. Nu frågar vi först om det är okej med dem. Ibland får vi nej och det är bara att acceptera. Men barnen får styrka och självförtroende genom att de vet att det är okej att säga ifrån. Det tror jag är jättebra för dem senare i livet.