De hotar och lockar

Uppdaterad
Publicerad

Kommuntjänstemän runt om i länet har fångats av blufföretagens drivna säljare. Många skäms. Få vill prata.

I Kramfors kommer vi i kontakt med en av tjänstemännen som tackade ja till en provleverans.

Han vill inte prata utan hänvisar till sin chef.  Hans kollega Hans Mähler i Sollefteå väljer dock att berätta öppet om upplevelsen att hamna i de förslagna försäljarnas grepp.

Sverigefakturorna

– Det är bra det kommer upp så att folk blir uppmärksammade på de här företagens metoder. Dom använder sig av extremt drivna säljare som det är svårt att avfärda, berättar han.

”Trevlig försäljare”

Han fick säljsamtalet i bilen och det blev ett långt samtal. Han kommer ihåg en trevlig säljare:

– Efter många om och men så sa jag ja till ett provpaket och inget mer. Det var det vi kom överens om men kort efter att det kommit så kom det en sändning till som jag aldrig beställt och strax efteråt kom det en leverans som var hur stor som helst och då lyckades jag faktiskt avbryta leveranserna och skicka tillbaka de sista varorna, berättar Hans Mähler som är fordonsansvarig i Sollefteå kommun.

Den sista fakturan på rengöringsmedel och avfettning var på över 100.000 kronor men för att företaget skulle avsluta ”hans konto”, som de uttryckte det, så krävde de att han skulle göra en mindre provbeställning av sopsäckar. Sedan dess har de inte hörts av.

Företaget går inte att nå

SVT Västernorrland har försökt komma i kontakt med det aktuella företaget men telefonnumret har upphört.

Berättelsen från Sollefteå bekräftas dock av Peter Levin som är teknisk chef i Kramfors kommun. Också har hört uppgifterna om drivna säljare som pratar omkull kunderna.

– De utnyttjar också fenomenet att det är många inblandade i en kommun med påståenden att den eller den redan har köpt produkterna. Det är många som försöker sälja på oss grejer och det är svårt att stå emot i alla lägen, säger Levin.

”..det gick överstyr”

Det förekommer också att säljarna påstår att man bandat sina säljsamtal och att man fått en bindande beställning. Flera betällare som SVT talat med berättar hur den trevliga tonen blev aggressivare när när de började protestera.

– De brukar börja med att sälja ett prov och det här provet blir till en prenumeration innan man ens hunnit testa provet. Sedan blir det svårt att ta sig ur den här affärsförbindelsen, säger Levin.

– I vårt fall gick det till slut överstyr. Vi gjorde vad vi kunde och tog hjälp av alla tänkbara för att komma ur affären. Till slut blev vi uppmärksammade på att företaget fanns på Svensk Handels varningslista och då stoppade vi, men då hade det redan kostat mycket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sverigefakturorna

Mer i ämnet