Vi har tidigare granskat resebolaget Detur som fått kritik från många kunder för att de ställt in resor med kort varsel och sedan dröjt med återbetalningarna.
Konsumentverket har öppnat två ärenden mot Detur sedan i april i år. Det sedan många Deturkunder hört av sig till myndigheten och gjort anmälningar om missförhållanden.
”Detur sticker ut”
Under hela fjolåret kom sex anmälningar mot Detur in till Konsumentverket. Hittills i år är siffran 82.
– Det är många. Detur sticker verkligen ut i det här avseendet, säger Bosse Lång på Konsumentverket.
Siffran kan jämföras med anmälningarna mot några av de andra bolagen i en bransch som drabbats mycket hårt av pandemin.
Mycket lägre omsättning – avsevärt flera anmälningar
Ving Sverige AB har hittills i år anmälts sju gånger till Konsumentverket, Tui 14 och Apollo två. Samtliga tre bolag har samtidigt en årsomsättning som är många gånger högre än Deturs.
Ving hade till exempel omkring 670 miljoner kronor i nettoomsättning för 2021 – Detur 45,7 miljoner.
I ett svar till SVT skriver Detur att omstarten för verksamheten efter pandemin ”inte varit utan utmaningar” och att ett antal resor fick ställas in i takt med att programmet fick justeras att det ”därför blivit många återbetalningar som ska göras samtidigt.”
”Dessvärre så har vi inte hunnit med att göra alla återbetalningar inom det tidsintervall som de Allmänna Resevillkoren stipulerar. Vi har helt enkelt halkat efter administrativt med återbetalningarna, vilket vi verkligen beklagar”, skriver bolagets mediaansvarige Tim Åström.