Förra sommaren bokade Thomas Bjuhr en billig resa till sig själv och sin särbo via resebolaget Detur. På onsdag var tanken att de skulle ta flyget mot Turkiet. Men i mitten av april fick han beskedet att resan ställts in eftersom allt för få bokat resan.
– Jag förstod med en gång att det måste vara något konstigt. Jag har hört och sett att det var slutsålt. Folk har försökt lägga till personer till sina resor men fått svar från Detur att det var slutsålt, säger Thomas Bjuhr.
Kräver pengarna tillbaka
Som kompensation för den inställda resan erbjöds Thomas att boka en ny, rabatterad resa med Detur. Problemet var bara att de resorna som nu fanns att välja på var tre gånger så dyra jämfört med den han redan bokat. Istället valde Thomas att kräva pengarna tillbaka, vilket resenärer har rätt att göra när paketresor ställs in.
– Jag skrev till dem att jag ville ha tillbaka mina pengar för det vet jag att jag har rätt till enligt konsumetköplagen. En dag senare fick jag till svar att ärendet lämnats över till deras ekonomiavdelning och att jag skulle få tillbaka pengarna inom 7-14 dagar.
Har vänt sig till Kronofogden
Nu har det hunnit gå 39 dagar sedan beskedet men några pengar har Thomas inte fått. Istället har han känt sig tvingad att ta hjälp av Kronofogden för att kräva in pengarna.
– Det här är rent bedrägligt beteende. Jag är övertygad om att de här resorna aldrig har funnits. Jag tror att Detur har gjort så här för att klara sin likviditet under pandemin. Jag har inga som helst tvivel om det.
Deturs pressansvarige Tim Åström avböjer kommentar med hänvisning till att ”enligt uppgift från vår administration och ekonomiavdelning så känner vi inte till några pågående kundärenden från Kronofogden”.
När SVT kontrollerar läget med Kronofogden på måndagen så uppger man att det finns tio ansökningar om betalningsförelägganden mot Detur, där alltså personer som anser att Detur är skyldiga dem pengar vill ha myndighetens hjälp.
SVT har tidigare rapporterat hur kunder känt sig lurade av Detur, och att Konsumentverket startat en tillsyn av bolaget. Den är nu avslutad efter att bolaget uppdaterat sin kundinformation, något Allehanda.se var först att berätta.
Konsumentens rätt vid inställd paketresa
Om paketresa du köpt blir inställd har du rätt att få pengarna tillbaka. Kontakta researrangören, gärna skriftligen via mejl, och be dem göra en återbetalning. Du har rätt att få pengarna inom 14 dagar från det att paketresan ställdes in.
källa: konsumentverket