Villken är den dagsfärska trenden när det gäller bedrägeri på nätet, och finns det enkla och säkra betalmetoder? Läs pubilkens frågor, och polisernas svar, i chatten. Foto: TT

Chatt med polisen om nätbedrägerier

Uppdaterad
Publicerad

Har du blivit lurad när du handlat på nätet? Har man nån chans att få tillbaka sina pengar? Hur gör man för att undvika bedragare på nätet?

Under måndagen svarade polisinspektör Mikael Ahrtzing och förundersökningsledare på publikens frågor om bedrägerier på nätet.

Chatta med polisen om nätbedrägerier

D • Hej,
Hur ser ni på den ökning av "gråzon"-bedrägerier som utförs av stora svenska bolag genom de telfonförsäljningsbolag som de anlitar. Mina föräldrar (pensionärer) är ofta måltavla för exempelvis "gratis" tv-abonnemang från flera av de tre stora tv-leverantörerna i sverige där de tackar nej men ändå får abonnemang och räkningar skickade till sig. Leverantörerna ger inte med sig förens jag börjar citera lagtexterna från distansköpslagen och hävdar envist att det är giltiga avtal. Är det egentligen brottsligt att göra så eller är det så att det ligger på konsumentens ansvar att kunna de lagar som gäller?

Dessa typer av brott är svåra att bevisa. Det är svårt att avgöra vilka företag som jobbar seriöst över telefon, därför kan det vara klokt att bara lägga på luren när någon ringer och vill sälja något.

Pinnat inlägg

Tack för ert engagemang, nu stänger vi chatten.

Carina • Hej
Fick ett spam på Messenger, som jag var dum nog att klicka på. Skickades vidare viai min adressbok där. Fick byta lösenord i Facebook. Finns det risk att jag fått virus i andra appar ex. Kan någon kolla mitt mobilabankid? Vågar jag handla på nätet, brukar försöka använda Klarna

I ditt specifika fall kan vi inte säga exakt vad som har hänt och uppmanar dig därför att få telefonen kontrollerad om du känner dig det minsta osäker. Kontakta även din bank för att höra deras uppfattning gällande detta.

Kicki johansson • Är det säkrare att handla på faktura på nätet?

En bra fråga. I dagsläget är det absolut säkrare att göra det. En felaktig faktura kan dessutom bestridas.

J-Å • Anser ni att ni har de skarpa verktyg som behövs när det gäller att komma åt nätbedrägeri? Det sker en ständig utveckling och förfining, och ni känner att ni kan hålla ganska jämna steg med förbrytarna? De ska inte känna sig säkra.

Det har vi absolut. Precis som du skriver så är det en ständig utveckling som vi anser att vi absolut hänger med i. Det som däremot är problemet är när pengar far iväg utomlands, då blir det administrativa arbetet i utredningarna mer komplexa och tidskrävande.

Hej fick ett meddelande via Messenger som såg ut komma från min syster "jag har sett dig på denna bv • Min fråga räcker det med vad ja gjort så jag inte blir ID kapad???
Vänligen
MS

Vi känner till just det utskicket. Exakt vad som händer ifall man klickar på länken vet vi inte i dagsläget, men vi uppmanar att inte klicka på den. Den här typen av "konto-kapning" är relativt vanlig och kommer i många olika skepnader.

Z • Hej!
Med jämna mellanrum blir jag uppringd av företag som vill sälja ID-skydd.
Ser ni ifrån en synvinkel att det är ett skydd som är värt att betala för? Hjälper det eller är det ett sätt att sälja abonnemang utifrån folks rädslor?

Vi uppmanar till restriktivitet och sund misstänksamhet vad gäller detta då många bedragare använder just denna metoden. Däremot finns det naturligtvis seriösa aktörer även inom denna bransch.

Anja • Hej, jag återkommer med en fråga ang. digital myndighetspost. Det finns ju alla möjligheter för både myndigheter och privatpersoner att på ett säkert sätt kommunicera via digital myndighetsbrevlåda. Jag legitimerar mig med bank-id för att få del av posten. Jag anser det vara en stor säkerhetsrisk när myndigheter, banker etc. skickar personuppgifter, bankuppgifter mm. via ord. post. Post kan bli stulen, och ibland får man andras post, brev som ligger i trapphusen mm. Kommer brev i orätta händer så kan en id-kapning vara ett faktum. Tycker myndigheter är sega med att införa digital myndighetspost trots att de skrivit avtal med t ex Skatteverket och myndigheten DIGG. Varför snabbar man inte på den utvecklingen, och hur pass digitala är ni inom polisen?

Du har absolut en poäng i att känslig post kan komma i orätta händer. Då skulle såklart en digital brevlåda vara bra. Däremot finns det människor som inte kan hantera en digital brevlåda av olika anledningar. Det finns en nationell avdelning inom polisen som driver denna typ av frågor. Vad gäller frågan om hur digital vi är inom polisen så blir vi bättre och bättre och i dag finns det avdelningar som är riktigt duktiga inom IT-brottslighet.

Frida • Hur kan man lura vanligt folk såhär? Hemskt

Vi håller med dig. Det är ett stort problem för samhället och det omsätter enorma pengar. Bedrägerier ökar risken för att människor tappar tilliten till varandra. Vi jobbar hårt för att försöka stävja detta, men där pengar finns - finns också bedragare.

J-Å • Vad är den dagsfärska trenden när det gäller bedrägeri på nätet? Vilket sätt är för närvarande det dominerande?

Annonsbedrägerier är alltid aktuellt. Under en längre period nu har det varit vanligt med telefonbedrägerier där man på olika sätt förmår människor att lämna ut sina personliga uppgifter, framförallt bank-id. Vi ser även att det just nu är relativt vanligt att bedragare kapar andra människors (Facebook)messenger-konton. Därefter skickar bedragaren ut chattmeddelanden och vilseleder folk på olika sätt.

Rolf • Jag tycker man sviker den äldre befolkningen i denna fråga. Vad anser polisen om det?

Vi tolkar frågan som att du menar att pensionärer blir ett lätt byte på nätet och det har du absolut en poäng i. Rent generellt är den äldre befolkningen inte lika bevandrad på nätet vilket gör att risken för att råka illa ut ökar. Vi inom polisen tycker precis som den övriga befolkningen att det är bedrövligt att brottslingar utnyttjar äldre människor på detta sätt. Vi från polisen försöker utbilda pensionärer i hur man beter sig säkert på nätet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.