Det var hösten 2017 som det kommunala Näringslivsbolaget i Sundsvall anlitade ett företag som bland annat erbjuder seanser, andlig healing och rening av bostäder. Något P4 Västernorrland var först med att berätta.
Maria Åslin var den chef på Näringslivsbolaget som var ansvarig för beställningen. Nu kommenterar hon att kommunen anlitat ett medium.
Del av ”storytelling”
– Vi höll på att bygga upp en utställning kring historien om stadshusspöket, det var en del av vår storytelling, förklarar hon.
Anlitade ni mediet för att hon har bra koll på spökerier?
– Nej, nej! Om man ska bygga upp en historia kring ett stadshusspöke kan man ta in en sån person.
Oklart vems idé
Men någon förklaring till vad mediet egentligen gjorde under sitt engagemang i Stadshuset har inte Maria Åslin.
– Jag var inte på plats, säger hon och hävdar att hon inte vet vem i Näringslivsbolaget som hade kontakten med det aktuella företaget.
Samtidigt ger personen bakom företaget intrycket av att ta sin verksamhet på största allvar. Hon tror på det hon gör.
– Det står för henne, säger Maria Åslin.
Vi har sökt bolagets vd, som uppges vara den som ska ha attesterat fakturan, utan att lyckas nå henne.