Det blev ingen satsning på ”Förbifart Örnsköldsvik” – nu tar kommunen nya tag

Uppdaterad
Publicerad

När Trafikverket presenterade sin infrastrukturplan för de kommande 12 åren saknades än en gång planer på att bygga bort E4 från centrala Örnsköldsvik. Nu tar kommunen till ett nytt grepp för att göra verklighet av omdragningen.

Än en gång ställdes ”Förbifart Örnsköldsvik” utanför Trafikverkets infrastrukturplan. Med fyra år till nästa revidering av planen tvingas därför kommunen till nya påverkansförsök. Samtidigt har man beslutat om en alternativ finansiering av tunnelbygget.

– Det handlar om att hitta en alternativ finansiering. Objektet i sig är så färdigutrett som det går. Det vi nu ska titta på är möjligheten att få marknadsaktörer tillsammans med det offentliga att hitta en lösning för att finansiera bygget av ”förbifart Örnsköldsvik”, säger kommunalråd Per Nylén (S).

E4-tunnel i Örnsköldsvik

Ska locka med infrastrukturavgift

För att få privata aktörer med på tåget tänker man sig en infrastrukturavgift för den som använder tunneln samtidigt som den nuvarande E4-sträckningen blir miljözon när förbifarten tas i bruk. På så sätt tvingas den tunga trafiken bort från centrum. Idag passerar i genomsnitt två lastbilar i minuten centrala Örnsködlsvik.

– Det finns ju intäkter på en förbifart i form av infrastrukturavgift. Man får ställa det mot vad det kostar att bygga förbifarten och finns det då tillräckligt med intäkter så borde det vara intressant för marknadsaktörer att tillsammans med det offentliga se till att vi får den här nödvändiga förbifarten på plats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

E4-tunnel i Örnsköldsvik

Mer i ämnet