Än en gång ställdes ”Förbifart Örnsköldsvik” utanför Trafikverkets infrastrukturplan. Med fyra år till nästa revidering av planen tvingas därför kommunen till nya påverkansförsök. Samtidigt har man beslutat om en alternativ finansiering av tunnelbygget.
– Det handlar om att hitta en alternativ finansiering. Objektet i sig är så färdigutrett som det går. Det vi nu ska titta på är möjligheten att få marknadsaktörer tillsammans med det offentliga att hitta en lösning för att finansiera bygget av ”förbifart Örnsköldsvik”, säger kommunalråd Per Nylén (S).
Ska locka med infrastrukturavgift
För att få privata aktörer med på tåget tänker man sig en infrastrukturavgift för den som använder tunneln samtidigt som den nuvarande E4-sträckningen blir miljözon när förbifarten tas i bruk. På så sätt tvingas den tunga trafiken bort från centrum. Idag passerar i genomsnitt två lastbilar i minuten centrala Örnsködlsvik.
– Det finns ju intäkter på en förbifart i form av infrastrukturavgift. Man får ställa det mot vad det kostar att bygga förbifarten och finns det då tillräckligt med intäkter så borde det vara intressant för marknadsaktörer att tillsammans med det offentliga se till att vi får den här nödvändiga förbifarten på plats.