Frågan om dubbelspår längs sträckan mellan Gävle och Härnösand på Ostkustbanan har länge varit en het fråga.
Nu har regeringen beslutat om en ny nationell plan för transportinfrastrukturen och totalt fördelas 881 miljarder kronor.
Men det blir ingen ny satsning på sträckan som går genom stora delar av Västernorrland.
Regeringen skjuter i stället till 7,5 miljarder kronor till sträckan mellan Uppsala och länsgränsen till Stockholm för att bygga ytterligare två järnvägsspår och dessutom ger regeringen grönt ljus för att börja bygga dubbelspåret mellan Gävle och Kringlan tidigare än Trafikverket föreslagit.
E4-planer stoppas
Sundsvall finns med i den beslutade planen, där bland annat utbyggnad till dubbelspår mellan Sundsvall och Dingersjö och Sundsvalls resecentrum ingår, en satsning som är känd sedan tidigare. Samtidigt stoppas planerna om en utbyggnad av E4 mellan Sundsvall och Matfors.
Dessutom blir det ingen E4-tunnel i Örnsköldsvik, en fråga som varit på tapeten i flera årtionden.
Kommunstyrelsens ordförande Per Nylén (S) säger till Örnsköldsviks allehanda att han både är besviken och förvånad över att förbifarten inte finns med i den nationella planen. Men han är inte redo att ge upp kampen riktigt än.
– Vi orkar lätt i fyra år till. Inte ger vi upp så lätt. Målet var att komma med i planen. Nu får vi tänka på annat sätt, säger han till tidningen.
”Ett riktigt dåligt förslag”
Glenn Nordlund (S), säger att han önskat att Ö-vikstunneln funnits med – men tycker ändå att regeringens satsning är ett bra steg på vägen.
Tonerna från moderaternas förbundsordförande Jörgen Berglund är detso mer kritiska.
– Det här är riktigt dåligt förslag för Västernorrland, säger han.
Hör Glenn Nordlund och Jörgen Berglunds tankar om regeringens infrastrukturplan i videon.