• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Djup kris för Norrlandstågen – nytt avtal kan bli ekonomisk smäll för regionerna

Uppdaterad
Publicerad

Tågtrafiken i hela norra Sverige är i gungning. Pandemin har grävt djupa hål i tågföretaget VY Tåg AB:s kassa och har orsakat stora underskott 2020 och 2021. Det här kan bli en dyr affär för regionerna som äger Norrtåg – som beställer all trafik.

I mitten av december förra året drog VY Tåg AB – tidigare Tågkompaniet – i nödbromsen. Företaget blödde och man krävde en omförhandling av trafikavtalet som gäller fram till 2025.

VY kör tågtrafiken i Norrland på uppdrag av Norrtåg, ägt av regionerna i norra Sverige.

Nu vill bolaget bli av med den nuvarande avtalsformen där de som kör tågen tar den ekonomiska risken men också får intäkterna.

Usel affär för tågbolaget

Ju fler som reser, desto bättre affär, helt enkelt. Under pandemin blev det upplägget en usel affär för VY. 

Nu är frågan hur mycket dyrare ett nytt avtal kommer att bli för regionerna.

VY Tåg vill även ha kompensation för de stora förlusterna. De statliga pengar man fått täcker bara runt 30 procent av underskottet.

Krismöten har avlöst varandra

Enligt Nils-Olov Lindfors, t f ordförande i Norrtåg, är man beredda att avsätta pengar för det och dessutom finns det en förhoppning att bolagets norska ägare, den statliga järnvägen, kan skjuta till pengar.

– Det är något som finns med i de förhandlingar som pågår, säger Lindfors.

Krismöten har avlöst varandra för att få ett tilläggsavtal på plats. Förhoppningen är att en lösning ska finnas på plats innan mars månads slut. 

Oroliga ägare vill ha svar

Situationen väcker oro hos ägarna, regionerna. Nyligen krävde Region Jämtland/Härjedalen ett extrainsatt ägarmöte för att man skulle få bättre insyn i krisen – och för att få en bild av hur dyrt ett förändrat avtal skulle kunna bli.   

Norrtåg å sin sida sitter i en rävsax. Man har inte kunnat riskera att VY bryter avtalet eller ännu värre, försätts i konkurs.

Att hitta ett nytt tågföretag med kort varsel skulle bli både svårt och dyrt för Norrtåg. 

Norrtågstrafiken i de fyra nordligaste länen

Norrtågstrafiken omfattar 170 mil järnvägsspår i Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten. 

Varje vardag kör man 94 turer och på en månad kör man 400 000 kilometer med sina 22 tåg. 

Tågen trafikerar sträckorna:

• Haparanda–Luleå

• Boden–Luleå Luleå–Umeå

• Lycksele–Vindeln–Umeå

• Vännäs–Umeå

• Umeå–Örnsköldsvik–Sundsvall

• Sundsvall–Östersund–Trondheim.

Norrtåg bildades 2008 och ägs av de fyra nordligaste regionerna genom respektive regionala kollektivtrafikmyndigher.

Bolaget har verkstäder och huvudkontor i Umeå.

VY Tåg AB kör även tågtrafik i Värmlands län, busstrafik i Östersund, nattågen till norrland samt sträckorna Göteborg-Oslo och Karlstad-Oslo.

Källa: Norrtåg AB/VY Tåg AB

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.