Fyra byggchefer åtalades för grovt arbetsmiljöbrott med vållande till annans död.
Enligt Arbetsmiljöverket fanns stora brister i säkerheten vid bygget, och enligt åklagaren ignorerade Skanska dessutom ett larm från en av de anställda om att sprickor uppstått i gjutformen.
Ett konsultföretag som på Skanskas uppdrag utrett olycksorsaken menade att belastningen på gjutformen var nära 3 gånger större än formens bärförmåga.
De åtalade parterna är förutom Skanska två företag som på olika sätt varit inblandade i bygget av den gjutform som rasade.
Företagen har hittills skyllt på varandra.
I slutpläderingen yrkade Åklagare Christer B Jarlås på 6 miljoner i böter för företagen, ett rekordstort skadeståndsanspråk.
Det tidigare högsta skadeståndet, 3 miljoner kronor, dömdes Skanska 2002 att betala för sin del i miljöskandalen kring bygget av tunneln genom Hallandsåsen.
2006 ändrades lagstiftningen och maxbeloppet sattes till 10 miljoner kronor.