– Vi har många och långa strömavbrott och det är inte längre lustigt. Det går inte att arbeta som vanligt, säger Margret Zimmermann.
Vi fick kontakt med Margret sedan vi skrivit om strömavbrott i Edsele i december. Hon reagerade på att Eon uppgett att strömmen var tillbaka i området, när den i själva verket inte var det hos henne, så hon mejlade oss på SVT:
”Hej, det är långt ifrån att elen är tillbaka i Edsele. Eon lämnar felaktig Information. Var så god och kolla med befolkningen som är drabbad”, skrev hon i ett mejl.
Ständigt beredda
När vi kommer hem till Margret är det tydligt att hon lever med oron över nya strömavbrott. I badkaret står hinkar fyllda med vatten och dunkar med dricksvatten finns också i huset.
– Det gör mig så förbannad att alla talar om den digitala tidsålder vi lever i. För somliga må det stämma, men för oss på landsbygden fungerar varken internet eller el, menar Margret.
”Gisslan hos företagen”
Under 2017 hade de 21 strömavbrott och i fjol ökade antalet till 31. I julas var de utan ström 17 timmar i sträck.
– Det har blivit värre och vi får ingen förklaring vad det beror på, säger Margret.
Påverkar vardagen
Att vara utan el över en så lång tid är mer än bara besvärligt. Ingen toalett, inget vatten, ingen värme, ingen möjlighet att laga mat som vanligt. Innehållet i frysboxar förstörs om man inte har aggregat eller stora batterier.
– Det påverkar en som människa. Det går inte att ha batteri till allt. Man har känslan av att nätet är gammalt och har dåligt underhåll, men vi får inga besked. Vi är gisslan hos de här företagen.
Mat förstörd
Det har hänt att fryst kött och bär blivit förstört, berättar hon, men Eon har hänvisat dem vidare till försäkringsbolaget.
– Vi har skickat fotografier men Eon tror inte på oss. Man blir förbannad, säger Margret.
Regionchefen på Eon, Lena Berglund, säger att det pågår diskussioner om ersättning för maten.