• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Dubbdäckskris hotar i höst – däckhandlare i Örnsköldsvik: ”Kommer inte bli billigare”

Uppdaterad
Publicerad

Det kan bli akut kris på dubbdäck i höst. Nästan all tillverkning av dubbdäck sker i Ryssland, där både produktionen och leveranserna nu är stoppade som en effekt av Ukrainakriget.

– Vissa fabrikat och dimensioner kommer att bli väldigt svåra att få tag i, säger Mats-Ove Eriksson, däckhandlare i Örnsköldsvik och delägare i en av Nordens största bilgummigrossister.

Dubbdäcksmarknaden i Europa omfattas av de nordiska länderna och Ryssland. Det är ett av skälen till att så gott som alla fabriker som producerar dubbdäck ligger i just Ryssland. Rysslands angrepp på Ukraina och de sanktioner som blivit följden av det har i sin tur gjort att tillverkningen av dubbdäck nu helt stannat av.

Än finns det fortfarande dubbdäck att få tag i. Tidigare kunde vissa mängder av de rysstillverkade däcken fortfarande levereras från fabrikerna till grossisterna.

– Under en period kunde de få ut en del däck, men nu har fabrikerna stängts helt, säger Mats-Ove Eriksson.

”Dyrare och sämre tillgång”

Han råder alla bilägare som ännu inte sett över sina dubbdäck att göra det per omgående.

– Om man behöver köpa nya dubbdäck och vill vara säker på att få den produkt man vill ha till ett bra pris, så är det nog bara att masa sig iväg till däckverkstaden så fort man kan.

– Ju längre tiden går, desto svårare kommer det att bli. Det kommer inte att bli billigare och tillgången kommer inte att bli större, det är ett som är säkert, säger Mats-Ove Eriksson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.