Under julrushen packas postombud, paketboxar och leveransbilar fulla med paket beställda via e-handel.
Ett av de största budbolagen är Instabee, där både Instabox och Budbee ingår, de levererar paket till både hemadresser och paketboxar.
SVT Västernorrland har varit i kontakt med fem nu, eller tidigare, anställda och enligt de tidigare anställda Instaboxchaufförerna var arbetet för företaget kantat av stress och ångest.
– Första dagen jag jobbade var det över hälften av alla arbetare som inte slutade i tid, säger en tidigare chaufför för Instabox.
”Väldigt stor press på en själv”
En av chaufförerna levererade som mest 200 paket på en dag. Under en arbetsdag kunde han köra mellan 30–40 mil för att leverera paket. Ibland behövde han köra upp mot 130 kilometer i timmen på vägar med en hastighetsbegränsning på 90, för att hinna.
Företagets app meddelade vart han skulle köra, hur många paket och returer som skulle hanteras och hur lång tid det skulle ta.
– På Google maps stod det nästan alltid att det tog längre tid än appen beräknat. Det gick inte att köra till exempelvis Söderhamn på den tiden som appen ville, säger han.
”Chefen blev förbannad”
De chaufförer som SVT har varit i kontakt med säger att det pressade tidsschemat innebär förseningar, vilket har lett till indragna lunchraster och övertidsarbete, som de inte vågat be om betalt för.
– Chefen blev förbannad och jag fick ha möte inför hela gruppen. Det var som om de blev förbannade för att det blev förseningar, säger en annan chaufför och fortsätter;
– Det blir en väldigt stor press på en själv att man inte klarar av det, fastän det inte är ens eget fel.
”Ska ha ett hållbart schema”
SVT har efterfrågat en intervju med företrädare för Instabee, men företaget ställde in. I ett mejlsvar till SVT svarar Matilda Hasselmark, Country Manager Sweden, bland annat:
”Våra rutter är planerade i enlighet med att chaufförerna ska ha ett hållbart schema och skapas bland annat baserat på förarens förutsättningar och tidigare erfarenhet.”
Hon skriver också att hon välkomnar chaufförer och anställda att prata med sin närmaste chef eller gå via visselblåsarlinjen, om villkor inte upprätthålls.
Fotnot: SVT har kortat ner svar från Instabee för att undvika upprepning.
Det här är Instabee
- 2022 slogs de två konkurrerande budbolagen Instabox och Budbee ihop till ett gemensamt bolag. Företagen levererar e-handelspaket till både postboxar och hemadresser.
- De är verksamma i bland annat Sverige, Finland, Danmark och Belgien. Några av Instabees investerare är H&M och AMF.
- I Instabee finns tre varumärken – Instabox, Budbee och Porterbuddy. Under 2023 tecknade Instabee kollektivavtal, men det finns inget krav att åkerier som anlitas av Instabox eller Budbee ska ha kollektivavtal.