• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En anonym kvinna intervjua av SVT:s reporter.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
En tidigare anställd säger att det är ”sjukt mycket paket” runt högtider. I klippet träffar SVT:s reporter två tidigare Instabox-chaufförer som vittnar om dålig arbetsmiljö på jobbet. Foto: Ylva Holmgren/SVT

E-handelns baksida: Stress och ångest för anställda på Instabox

Publicerad

Hantera 100 paket på 15 minuter, köra 130 kilometer i timmen på en 90-väg och äta lunch vid ratten.

Nu berättar chaufförer som tidigare arbetat för företaget Instabox om stressiga arbetsförhållanden.

– Att jobba var kantat med mycket ångest, skulle jag riskera att tappa mitt jobb eller mitt körkort, säger en tidigare anställd i Sundsvall.

Under julrushen packas postombud, paketboxar och leveransbilar fulla med paket beställda via e-handel.

Ett av de största budbolagen är Instabee, där både Instabox och Budbee ingår, de levererar paket till både hemadresser och paketboxar.

Instabees budbilschaufförer vittnar om dålig arbetsmiljö

SVT Västernorrland har varit i kontakt med fem nu, eller tidigare, anställda och enligt de tidigare anställda Instaboxchaufförerna var arbetet för företaget kantat av stress och ångest.

– Första dagen jag jobbade var det över hälften av alla arbetare som inte slutade i tid, säger en tidigare chaufför för Instabox.

”Väldigt stor press på en själv”

En av chaufförerna levererade som mest 200 paket på en dag. Under en arbetsdag kunde han köra mellan 30–40 mil för att leverera paket. Ibland behövde han köra upp mot 130 kilometer i timmen på vägar med en hastighetsbegränsning på 90, för att hinna.

Företagets app meddelade vart han skulle köra, hur många paket och returer som skulle hanteras och hur lång tid det skulle ta.

– På Google maps stod det nästan alltid att det tog längre tid än appen beräknat. Det gick inte att köra till exempelvis Söderhamn på den tiden som appen ville, säger han.

”Chefen blev förbannad”

De chaufförer som SVT har varit i kontakt med säger att det pressade tidsschemat innebär förseningar, vilket har lett till indragna lunchraster och övertidsarbete, som de inte vågat be om betalt för.

– Chefen blev förbannad och jag fick ha möte inför hela gruppen. Det var som om de blev förbannade för att det blev förseningar, säger en annan chaufför och fortsätter;

– Det blir en väldigt stor press på en själv att man inte klarar av det, fastän det inte är ens eget fel.

”Ska ha ett hållbart schema”

SVT har efterfrågat en intervju med företrädare för Instabee, men företaget ställde in. I ett mejlsvar till SVT svarar Matilda Hasselmark, Country Manager Sweden, bland annat:

”Våra rutter är planerade i enlighet med att chaufförerna ska ha ett hållbart schema och skapas bland annat baserat på förarens förutsättningar och tidigare erfarenhet.”

Hon skriver också att hon välkomnar chaufförer och anställda att prata med sin närmaste chef eller gå via visselblåsarlinjen, om villkor inte upprätthålls.

Fotnot: SVT har kortat ner svar från Instabee för att undvika upprepning.

Det här är Instabee

  • 2022 slogs de två konkurrerande budbolagen Instabox och Budbee ihop till ett gemensamt bolag. Företagen levererar e-handelspaket till både postboxar och hemadresser.
  • De är verksamma i bland annat Sverige, Finland, Danmark och Belgien. Några av Instabees investerare är H&M och AMF.
  • I Instabee finns tre varumärken – Instabox, Budbee och Porterbuddy. Under 2023 tecknade Instabee kollektivavtal, men det finns inget krav att åkerier som anlitas av Instabox eller Budbee ska ha kollektivavtal.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Instabees budbilschaufförer vittnar om dålig arbetsmiljö

Mer i ämnet