Instabee, företaget bakom Budbee och Instabox, får kritik från budbilschaufförer. Foto: Arkiv/SVT

Instabee bemöter förarnas kritik om brister i arbetsmiljön

Publicerad

Instabee, företaget bakom Budbee och Instabox, får kritik från budbilschaufförer som beskriver en arbetsmiljö präglad av stress och pressade scheman. Företaget menar att en hållbar arbetsmiljö är en prioritet och bemöter nu kritiken via mejl.

SVT har efterfrågat en intervju med företrädare för Instabee, men företaget ställde in en planerad intervju och har istället valt att svara i mejl via sin kommunikatör.

”Alla som levererar paket åt Instabee (Instabox & Budbee) ska känna sig trygga på sin arbetsplats och få en överenskommen ersättning för sitt arbete”, skriver Hanna Falk, Chief People & Culture Officer, Instabee i ett mejl till SVT den 17 december.

Instabees budbilschaufförer vittnar om dålig arbetsmiljö

Noterat missförhållanden

Hon skriver att det finns tydliga avtal med de åkerier Instabee samarbetar med och att man förbjuder avdrag på löner för exempelvis missade eller försenade leveranser.

”Vi har noterat förekomsten av sådana missförhållanden under året och vidtagit omedelbara åtgärder genom att avsluta samarbetet med berörda åkerier. Vi har också ett nära samarbete med Transport gällande dessa frågor.”

Enligt Hanna Falk har alla chaufförer tillgång till en visselblåsarkanal där de kan rapportera eventuella missförhållanden anonymt.

Visselblåsarfunktion

När det gäller den kritik som budbilsförarna framför i intervjuerna med SVT skriver Matilda Hasselmark, Country Manager Sweden i mejl den 19 december:

”...vi vet inte vad som specifikt syftas på i frågan men välkomnar återigen chaufförer och anställda att prata med sin närmaste chef eller gå via visselblåsarlinjen om de upplever att villkor inte upprätthålls.”

Hållbart schema

Chaufförernas beskriver jobbet som stressigt och att det är svårt att hinna med schemat som appen räknar ut. Varför är det så?

”Våra rutter är planerade i enlighet med att chaufförerna ska ha ett hållbart schema och skapas bland annat baserat på förarens förutsättningar och tidigare erfarenhet.”

Fotnot: SVT har kortat ner frågor och svar för att undvika upprepning.

Det här är Instabee

2022 slogs de två konkurrerande budbolagen Instabox och Budbee ihop till ett gemensamt bolag. Företagen levererar e-handelspaket till både postboxar och hemadresser.

De är verksamma i bland annat Sverige, Finland, Danmark och Belgien. Några av Instabees investerare är H&M och AMF.

I Instabee finns tre varumärken – Instabox, Budbee och Porterbuddy. Under 2023 tecknade Instabee kollektivavtal, men det finns inget krav att åkerier som anlitas av Instabox eller Budbee ska ha kollektivavtal.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Instabees budbilschaufförer vittnar om dålig arbetsmiljö

Mer i ämnet