Budbee som är en del av Instabee har kollektivavtal, men det finns inget krav på att de anlitade åkerierna ska ha det.
Nu vittnar norrländska budbilschaufförer från ett sådant åkeri att om de arbetar den beräknade tiden som appen menar att leveranserna skulle ta, men inte hunnit leverera alla paket – får de inte betalt för övertiden.
– När man inte hinner turen så tar de bort stoppen man inte hinner. Problemet är att de då också tar bort den planerade tiden som turen skulle tagit. Då tvingas du säkerligen jobba över samtidigt som du får mindre betalt för att de tog bort stopp, berättar en nuvarande chaufför.
”Inte så vår modell är utformad”
Att chaufförer skulle tappa timmar och därmed lön om de inte hinner med alla paket tillbakavisas av Matilda Hasselmark, Country Manager Sweden på Instabee. Hon skriver i ett mejlsvar:
”Det är inte så vår modell är utformad, det är ett krav från oss att chaufförerna får ersättning per arbetad timma, detta finns med skriftligt i våra avtal och görs audits (systematisk utvärdering reds. anm) på löpande för att kunna upprätthålla villkoren.”
Se i videon: så tappar Budbee-chaufförerna lön – trots arbetad tid.
Det här är Instabee
2022 slogs de två konkurrerande budbolagen Instabox och Budbee ihop till ett gemensamt bolag. Företagen levererar e-handelspaket till både postboxar och hemadresser.
De är verksamma i bland annat Sverige, Finland, Danmark och Belgien. Några av Instabees investerare är H&M och AMF.
I Instabee finns tre varumärken – Instabox, Budbee och Porterbuddy. Under 2023 tecknade Instabee kollektivavtal, men det finns inget krav att åkerier som anlitas av Instabox eller Budbee ska ha kollektivavtal.