Avtalet tecknades i våras. Bakgrunden var att kommunerna och deras gemensamma flygplatsbolag plötsligt stod inför situationen att passagerartrafiken på Höga Kusten Airport utanför Kramfors riskerade nedläggning.
I det läget inleddes förhandlingar med Nextjet med innebörden att flygbolaget skulle mellanlanda i Kramfors under de ordinarie turerna mellan Arlanda och Gällivare.
Löfte om förlustgaranti
Det fanns dock en hake med avtalet. Nextjet ställde kravet att om antalet passagerare, till och från Kramfors, understeg 19 000 under det år avtalet gällde så skulle det kommunala flygplatsbolaget stå för förlusterna.
Nu i september kom facit och det stod klart att avtalet skulle bli dyrt för de inblandade kommunerna. Under årets första åtta månader kom Nextjet bara upp i 6 700 passagerare vilket resulterade i en räkning från Nextjet till flygplatsbolaget på 10 607 800 kronor. En räkning som nu hamnat hos flygplatsbolagets ägare, Sollefteå och Kramfors kommuner. De äger hälften vardera av bolaget.
Kris i flygplatsbolaget
För tre veckor sedan klargjorde flygplatsbolaget att man riskerade konkurs om inte kommunerna, det vill säga ägarna, sköt till de pengar som behövdes. Vid ett styrelsesammanträde den 6 september konstaterade styrelsen följande: ”Om inte ägarna skjuter till mer kapital kommer bolaget att gå i konkurs. Därför föreslår vi att ägarkommunerna skjuter till hälften vardera”.
Gudrun Sjödin (S) som är vice ordförande i kommunstyrelsen i Kramfors, och styrelseordförande i flygplatsbolaget, medger att avtalet i efterhand har visat sig ha en olycklig utformning. Samtidigt menar hon att 19 000 passagerare inte uppfattades som omöjligt när avtalet skrevs.
– Så här i efterhand kan man givetvis undra om det är värt pengarna, men det var den lösning som fanns till hands för att undvika att flygplatsen stängdes, säger hon till SVT.
Offentlig upphandling
Eftersom det rör sig om en stor affär väcker den också frågor om de inblandade kommunerna följt lagen om offentlig upphandling. Det rör sig om en affär på tio miljoner som inte upphandlades i konkurrens utan gick exklusivt till Nextjet.
Gudrun Sjödin menar att den invändningen inte är aktuell eftersom det inte var kommunerna, utan flygplatsbolaget som gjorde upp affären.
Men i praktiken blir det ju kommunerna som får betala?
– Ja, i förlängningen, men affären gjordes upp mellan flygplatsbolaget och Nextjet.
Konkurrenskommissionen kritisk
Konkurrenskommissionen som är knuten till tankesmedjan Den Nya Välfärden tycker dock inte att det argumentet håller. Deras jurist Pär Cronhult menar att det är oväsentligt om affären gjordes upp av flygplatsbolaget eller kommunerna.
– Eftersom det är ett kommunalt bolag måste även flygplatsbolaget följa upphandlingsreglerna, säger Cronhult.