Hör vad eleverna i projektet tycker är bäst med skolan Foto: Ylva Holmgren SVT

Läxhjälp för både elever och föräldrar – framgångsrik metod i Bredsand

Uppdaterad
Publicerad

På Bredsands skola utanför Sundsvall satsar man på nyanlända barn och på deras föräldrar. På tre år har elevernas skolresultat blivit dubbelt så bra och det med hjälp av projektet Brobyggarna.

På Bredsand skola går det tvåhundra elever. Från förskoleklass till sexan. Skolan ligger i ett lite tyngre socioekonomiskt område strax utanför Sundsvall.

Rektor Johan Karsson Foto: SVT Ylva Holmgren.

 –Fördelen med det är att eleverna tycker att skolan är ett ”Happy place”. De tycker att det är jätteroligt att vara på skolan. När det är lov så vill dom vara på skolan, säger rektorn Johan Karlsson.

Saknar skolgång

Det är i dagsläget övervägande nyanlända barn på skolan. En stor grupp kommer från Somalia och det som är utmärkande för dem är att många föräldrar är analfabeter. Deras skolgång har förstörts på grund av krig och många föräldrar har inte gått i skola.

Abdiweili Hassan med sin dotter Asma Foto: SVT Ylva Holmgren

 –De flesta av oss här är ganska nyalända. De har jättesvårt med språket, miljön, kulturen allt är mycket svårt. Innan läxhjälpen och brobyggarna var det väldigt svårt, säger Abdiweili Hassan som är förälder till Asma som går i trean.

Brobyggare

I Linköping hade det testats ett projekt de kallade Brobyggarna. Rektorn tog kontakt med dem och de kom och föreläste. Efter det anställdes två brobyggare som kan tala både somaliska och svenska. Medel från sociala investeringar från Sundsvalls kommun gjorde det möjligt. De skulle fungera som en bro mellan hem och skola.

Adbi Moalin, brobyggare Foto: SVT Ylva Holmgren

  –Nu ser vi att föräldrarna är med mer i skolan på läxhjälpen. De ringer och de tar kontakt för att få hjälp. Nu vet de hur de ska hjälpa sina barn fast de själva aldrig fick den hjälpen, fast de själva aldrig gått i skolan och vi märker hur glada barnen blir av det också, säger Abdi Moalin som är anställd som brobyggare.

Goda resultat

Efter tre år ser nu skolan resultat. Eleverna som tidigare inte nådde målen har förbättrat sina resultat från 40 procent till sjuttioåtta procent måluppfyllnad. Skolan ska nu sprida sina kunskaper vidare och håller i föreläsningar för skolor från olika delar av landet.

Foto: SVT Ylva Holmgren

 –Jag tror att man behöver tänka på vilka utmaningar man har på sin skola och tänka utanför boxen som man säger och fundera på vad det finns för andra hjälpinsatser. Specialpedagoger och speciallärare är fantastiska men man kanske behöver något annat också, säger Johan Karlsson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.