Konstruktören hade inte räknat med böjkrafterna när betongfundamenten monterades. Sju av åtta bultar gick av när ett betongfundament lossnade i början av auguisti och krossade en bil. Det visar Trafikverkets utredning som nu blivit klar.
30 ton tunga element
Det 30 ton tunga betongfundamentet var ett av tre som satt upphängda över en port. Det hade ingen bärande funktion. Trafikverkets utredning visar att den tunga belastningen på bultarna gav för stora skjuvkrafter för att de skulle hålla i längden. Bultarna slets helt enkelt av.
Nu ses konstruktionen över. Nya betongelement ska ersätta de som varit underdimensionerad och det blir Trafikverkets entreprenör som står för räkningen.
– Den här kostnaden kommer inte att belasta Trafikverket det är alla parter överens om, säger Magnus Lundberg, projektledare för E4-projektet genom Sundsvall.
Fler felberäkningar?
Frågan är om det finns fler felberäkningar i nya bron?
– Vi har gjort stickprovskontroller av ritningar och beräkningar genom hela byggtidenoch det finns inget som tyder på annat än att det är ett gediget jobb. Jag har stort förtroende för hur arbetet utförts, säger Lundberg.
Haveriutredningen har gjorts i två delar. Dels har entreprenören, det tysk-danska konglomeratet JVS, utrett orsaken. Dels har Trafikverket gjort en egen oberoende utredning. Båda är överens om vad som orsakade raset.
HÄNDELSEKEDJAN SOM ORSAKADE RASET
1) Konstruktören som beräknade hur det 30 ton tunga betongelementet skulle hänga upp använde en för enkel beräkningsmodell vilket ledde till att upphängningen blev underdimensionerad.
2) Beräkningsfelet ledde i sin tur till bedömningen att det skulle räcka med fyra bultar för att hänga upp betongkonstruktionen.
3) Felet upptäcktes sedan inte vid kvalitetsgranskningen av beräkningar och ritningar som ska ske rutinmässigt. Av flera hundra betongelement var det bara tre som var specialkonstruerade för att hängas upp ovanför en port och just de ritningarna slank igenom kontrollen.
4) Betongelementen var svåra att montera. För att bultar och hål i elementen skulle passa ihop fick montörerna klippa, skära till och använda passbitar. Det påverkade hållfastheten negativt.
5) Detta skärande, klippande och inpassande av betongelementen skulle ha enligt reglerna godkänts och kontrollerats av konstruktören. Felen i händelsekedjan hade kunnat upptäckas i denna sista kontroll men konstruktören fick inget veta om denna sista anpassning av betongelementen. De 30 ton tunga betongelementen hängdes upp på de underdimensionerade bultarna.