• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Felkalkylen som kan kosta dig mer

Uppdaterad
Publicerad

Sundsvallsbron drog in 34 miljoner till statskassan första året. Nu ökar oron att avgiften på nio kronor per överfart inte kommer att räcka.

SVT Västernorrland har tagit del av siffrorna för Sundsvallsbrons första helår. Minnesgoda minns säkert att den första tiden efter invigningen var avgiftsfri men från och med februari i fjol började det kosta att köra över.

Under perioden februari 2015 till och med januari 2016 har staten fått in 34 miljoner i broavgifter. Det innebär att det med den betalningstakten kommer att dröja närmare 50 år innan bron är betald. När bron togs i bruk räknade Trafikverket och Transportstyrelsen att det skulle räcka med 36 år innan bron var betald.

E4 Sundsvall

Höjning på gång?

Siffrorna från första året tyder på att avgifterna kommer att tas ut under en längre tid än beräknat, alternativt att de kommer att höjas:

– Jag utgår från att avgifterna kommer att behållas på nuvarande nivå och att det inte blir någon avgiftshöjning, Har Trafikverket gjort en felkalkyl utgår jag från att de tar ansvaret för det och finansierar det på något annat sätt, säger kommunalrådet i Sundsvall, Peder Björk.

Enligt Lena Nordung vid Trafikverket följer man intäktsutvecklingen på Sundsvallsbron. Någon omprövning av avgiftsnivån är inte aktuell utan man har beslutat avvakta till 2018 innan det tidigast kan ske en översyn.

Lokal trafik betalar

I Sverige tas broavgifter – som formellt heter infrastrukturavgifter – ut på två platser i landet, i Sundsvall och Motala. Till skillnad från trängselavgifter som ska bromsa bilismen i de större städerna används infrastrukturavgifter för att betala speciella infrastruktursatsningar. I Sundsvall handlar det om att betala de 1,54 miljarder bron kostade.

SVT har tidigare berättat att det främst är de lokala trafikanterna som står för bronotan. När SVT efter tre månader med avgifter granskade var bilisterna som betalat var bosatta visade det sig att 46 procent av avgifterna kom från bosatta i Sundsvalls kommun, ytterligare 12 procent från bosatta i Västernorrland medan övriga Sverige stod för resten.

Mest trafik sommartid

Den utländska trafiken utgör 5 till 12 procent av passagerna beroende på årstid. Generellt sett var juli den största trafikmånaden med 450 000 passager.

Minst trafik gick över bron i februari i fjol då 201 000 fordon passerade. Men då ska man komma ihåg att det är siffror från premiärmånaden med avgifter då debatten om infrastrukturavgifter fortfarande präglades av missnöje och tal om bojkott.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

E4 Sundsvall

Mer i ämnet