Vinterns tågkaos i norra Sverige har återigen aktualiserat frågan om tillståndet på det svenska järnvägsnätet. Regeringen säger sig vara beredd att investera 700 miljarder de närmaste åren, men det är många projekt som konkurrerar om pengarna.
– Vilka infrastrukturinvesteringar vi vill göra kommer att framgå av den nationella investeringsplanen vi lägger fram i april, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Finland vill satsa
Samtidigt pågår ett intensivt arbete bland norrlandslänen och i den finska regeringen för att den Botniska korridoren det vill säga sträckan Stockholm – Helsingfors via Haparanda samt sträckan Luleå – Narvik, ska bli en del av EU:s högst prioriterade järnvägsnät, Trans-European Transport Networks, TEN-T.
– Det är helt avgörande för Norrlands framtid. Både för att knyta ihop städerna med snabba förbindelser och för att den tunga basindustrin i Norrland ska få fram sina varor till den europeiska marknaden säger Joakim Berg, projektledare för Botniska korridoren.
Regeringen tvekar
EU håller just nu på att revidera TEN-T nätet och om Botniska korridoren kommer med i nya förslaget kan Sverige och Finland få del av mångmiljardbelopp i form av EU-bidrag till järnvägssatsningar i norr.
– Det har funnits starka önskemål från norra Sverige att korridoren ska tas med, men vi ger besked först i den nationella planen vidhåller infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Spel om många miljarder
Men det brådskar. Redan före sommaren ska EU-kommisionen lägga fram sitt förslag till nytt korridor-nät och många kritiker befarar att regeringens tvekande ska göra att Sverige går miste om EU-miljarderna.
– Då får Sverige betala själv för vi har inte råd med ett järnvägsnät som inte fungerar för vårt exporterande och världsledande näringsliv säger Elvy Söderström (S), ordförande i styrgruppen för Botniska korridoren.