Kommunalrådet Johan Andersson (C) vill inte vänta i 17 år på Norrtågs strategi som sträcker sig till 2040, utan hänvisar till redan utförda renoveringar och körbara spår.
– Rälsen har ju rustats upp mellan Västeraspby och Långsele så nu finns ju möjlighet att köra persontrafik igen och det är det vi vill ska hända i närtid och inte 2040, säger Johan Andersson (C)
Investeringar
Det kommer att krävas en del renoveringar av plattformer, en kostnad som Sollefteå kommun beräknar till cirka 20 miljoner kronor. Utöver det tillkommer en årlig trafikkostnad på cirka 30 miljoner kronor, som fördelas på tre län; Västernorrland, Jämtland Härjedalen och Västerbotten.
Norrtågs strategi
Norrtåg ska innan årsskiftet lägga fram sin tågstrategi, där de valt vilka sträckor de kommer att satsa på.
I klippet ovan kan ni höra Johan Andersson (C) och John Åberg (S)