Resecentrum Sollefteå. Johan Andersson (C) kommunalråd Sollefteå

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör om varför kommunalrådet Johan Andersson vill se persontågen gå i Sollefteå igen. Foto: Ylva Holmgren/SVT

Flera aktörer vill se persontåg rulla igen i Sollefteå

Publicerad

Sollefteå kommun vill satsa på persontrafik på Ådalsbanan. Något som också stöds av regementet I21, Mittuniversitetet och Höga Kustens destinationsutveckling. Nu har ett remissyttrande skickats till Norrtåg.

Kommunalrådet Johan Andersson (C) vill inte vänta i 17 år på Norrtågs strategi som sträcker sig till 2040, utan hänvisar till redan utförda renoveringar och körbara spår.

– Rälsen har ju rustats upp mellan Västeraspby och Långsele så nu finns ju möjlighet att köra persontrafik igen och det är det vi vill ska hända i närtid och inte 2040, säger Johan Andersson (C)

Investeringar

Det kommer att krävas en del renoveringar av plattformer, en kostnad som Sollefteå kommun beräknar till cirka 20 miljoner kronor. Utöver det tillkommer en årlig trafikkostnad på cirka 30 miljoner kronor, som fördelas på tre län; Västernorrland, Jämtland Härjedalen och Västerbotten.

Norrtågs strategi

Norrtåg ska innan årsskiftet lägga fram sin tågstrategi, där de valt vilka sträckor de kommer att satsa på.

I klippet ovan kan ni höra Johan Andersson (C) och John Åberg (S)

Sollefteå vill bland annat knyta ihop persontågresandet mellan Umeå och Östersund förbi Sollefteå. Järnvägsnätet är illustrerat i svart på kartan. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.