SVT har begärt ut rapporter om tidigare tillbud vid plankorsningen i Söråker. Där framgår att tre tidigare incidenter nått Trafikverket.
Det första är från 2012 då flera personer korsar spåret en dag i juli. Det är lokföraren som rapporterat in tillbudet.
”Person med hörlurar på väg över”
Nästa incident inträffar i mars 2018. En bil kör då över järnvägskorsningen mindre än 100 meter framför ett passagerartåg.
Och i mars i fjol var en person med hörlurar, barnvagn och hund på väg över spåret 350 meter framför ett tåg som körde i 70 kilometer i timmen. ”Personen stannade och backade tillbaka efter ljudsignal”, står det i rapporten.
Trafikverket: farliga korsningar
Det finns 3 500 obevakade plankorsningar i landet. Vid den korsning i Söråker där dödsolyckan inträffade är korsningen utan bommar och ljud.
Varningssystemet är en vit lampa som slocknar när tåget kommer. Lösningen är gammal och övergången är avsedd för en fastighet som ligger i anslutning till övergången.
– Det är ju ingen lösning vi vill ha kvar egentligen över huvud taget, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Tanken med dessa lösningar har varit att se till att jord- och skogsbruk ska kunna passera järnvägen när man äger mark på båda sidor om järnvägen.
Oskyddade trafikanter
Även om motortrafik är förbjuden på den korta vägsträckan vid olycksplatsen, kan gång- och cykeltrafikanter använda den och därmed behöva korsa den obevakade passagen.
På sträckan går 38 tåg på vardagar, 24 på lördagar och 20 på söndagar. Ett tåg som kommer i full fart har en bromssträcka på 600-1 500 meter.