Den hörselanpassade avdelningen på förskolan Metropol har funnits i ett år och just nu går ett barn med hörselnedsättning på skolan. Tanken är att avdelningen aldrig ska vara helt full, utan att det alltid ska finnas plats för barn med särskilda behov.
Och det handlar inte bara om hörselnedsättningar.
– Vi har en hörselanpassad avdelning, men sedan jobbar vi även med tydliggörande pedagogik och inkludering. Dessutom har vi intryckssanerat våra lokaler. Vi har inte så mycket uppsatt på väggarna och jobbar med neutrala färgskalor för att det inte ska bli så mycket synintryck, säger Erika Hallström.
Hur ser en vanlig dag ut, hur jobbar ni med de här delarna i praktiken?
– Vi delar upp barnen i mycket mindre grupper och minska intrycken över huvud taget. Vi tänker mycket på hur vi själva är och hur vi jobbar med våra röster. Ofta har vi en pedagog med några barn, för att det inte ska bli att vi pratar för mycket.
Hon säger att utmaningen med förskolans specialinriktning är just att inte glömma bort att fundera över hur hon själv som pedagog är.
– Vi måste ta oss tid att stanna upp och tänka på hur vi själva är för att barnen ska få en så bra miljö som möjligt, säger hon och tillägger:
– Det bästa är ändå att se hur barnen utvecklas utifrån sina egna förutsättningar.