Det rör sig om byggen för fem miljarder och ytterligare miljardprojekt ligger i startgroparna. Att allt sker på en gång är en slump om man frågar dem som vet, men ändå inte.
Planerna har funnits länge och nu byggs för en stad som siktar mot 200 000 invånare.
Sundsvallsbron blev startskottet
Sundsvallsbron blev den stora katalysatorn. När den stod klar 2014, och en stor del av trafiken försvann från innerstaden blev det tillfälle att plocka fram planer som det i flera fall ruvats på decennier. Och biltrafiken kommer att få maka på sig ännu mer. Nu byggs en tätare stad som ska ge mer plats för de människor som bor i den. Det ska byggas grönt och hållbart.
Det är inte längre parkerade bilar och industrier som ska ha de bästa lägena längs havet.
Anders Bolin som är biträdande stadsbyggnadschef tror också på ett kaxigare Sundsvall och själv tycker han att det är dags att skruva upp befolkningsmålet: Att nå 100 000 invånare.
– Byggkranar skapar framtidstro. Vi bör byta ”mindset” och satsa på att bli 200 000 Sundsvallsbor i framtiden. Det har vi förutsättningar för, menar han.
Nytt mål – 200 000 invånare
Om han har rätt, att byggkranar skapar framtidstro, så har det under en tid varit väl sörjt med den varan i Sundsvall. SVT Västernorrland har listat de 15 största projekten som till stor del består av statliga infrastrukturprojekt. Det byggs järnväg och pendeltågsstation söderut i Njurunda samt nya spår i Bergsåker och Maland.
Till det kommer ny motorväg västerut, mot Matfors. Alltihop ingående i det infrastrukturpaket som Sundsvalls kommun lyckades förhandla sig till som plåster på såren när Sundsvallsbron blev avgiftsbelagd.
Trafiken och ilskan
Då liksom nu är det bilisterna som får maka på sig och det är inte populärt i alla led. Under det att Sundsvall byggs om har staden präglats av köer, trafikomläggningar och provisoriska lösningar. Debatten har rasat på alla möjliga forum och Linda Göhle är en av dem som tycker till. Taxichaufför, som hon är.
– Ja, just nu är det ett helsike att ta sig fram, säger hon.