En portal har byggts under viadukten för att skydda passerande Foto: Ylva Holmgren/SVT

Gålåbron i Kramfors drabbad av sprickor och ras

Uppdaterad
Publicerad

Sprickbildningar i konstruktionen och ras av betong har drabbat den 240 meter långa Gålåviadukten i Kramfors. Nu stängs den av för tyngre trafik och enkelriktas med trafikljus.

Den snart åttio år gamla Gålåviadukten, eller Gålåbron, längs väg 332 har så stora skador att trafiken på den måste minskas. Området under bron har stängts av med staket och Trafikverket har låtit bygga en portal så att besökare till campingen på platsen kan ta sig dit utan att riskera att få fallande betong över sig.

– När vi fick veta att det kom betong ner från bron så har vi stängslat in området under för att ingen ska vara därunder och få någonting i huvudet, säger Per Fläckman projektledare på Trafikverket.

Utredningar ska göras

Bärighetsklassen på bron sänks nu från BK2 till BK3 och trafiken enkelriktas och regleras med trafikljus. Detta görs för garantera säkerheten under tiden som skade- projekterings- och bärighetsutredning görs. Utredningarna beräknas vara klara efter årsskiftet och fram till dess kommer Trafikverket att göra återkommande kontroller och ta borrprover.

Bärighetsklasser (BK) på vägar och broar

  • BK1 Max 64 tons bruttovikt tillåts. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
  • BK2 Max 51,4 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
  • BK3 Max 37,5 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
  • BK4 Max 74 tons bruttovikt med oförändrade krav på axeltryck jämfört med BK1, men beroende på fordonets axelavstånd kan tillåten bruttovikt vara lägre.
  • Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.