– Det viktigaste för vårt engagemang i klubben är att vi vill att Giffarna har en bra verksamhet på bredden. Att dom tar hand om regionens ungdomar, uppfostrar spelare och kan utveckla fotboll på ett bra sätt här i regionen, säger SCAs informationsdirektör Björn Lyngfelt till SVT.
Bredd utanför elitverksamheten
På media/sponsorträffen på fredagsmorgonen var det en av de punkter som ordföranden Johan Nikula ville lyfta fram: Att klubben faktiskt är viktig för kommunen genom sitt samhällsengagemang på alla nivåer.
– Det är denna bredd utanför elitsatsningen som kanske är viktigast för oss också. Vi tillverkar tidningspapper, sågade trävaror, pappersmassa. Vi säljer inte våra produkter genom marknadsföring av framgångsrika fotbollsresultat. Nyttan för SCA finns ju främst här i regionen.
”GIF” säljer inte papper
Varumärket GIF Sundsvall betyder inget för SCAs försäljning inom och utanför landet. SCAs engagemang går långt tillbaka och grundar sig på helt andra värderingar, menar Lyngfelt.
– Vi vill att våra anställda, deras ungdomar och deras grannar både har en rik och bra idrottsverksamhet omkring sig men i andra hand också att man kan gå och se bra fotboll emellanåt.