Hans Selling, ordförande i GIF Sundsvall, hoppas att femårsplanen ska etablera klubben som en stadigvarande förening i högsta serien. Men vägen dit är ännu lång Foto: svt

Giffarnas nya femårsplan: Fördubblad omsättning och allsvenskan 2024

Uppdaterad
Publicerad

Med en pandemidyster säsong bakom sig försöker nu superettanlaget GIF Sundsvall satsa långsiktigt.  Ledningen lanserar man en femårsplan som ska placera laget i allsvenskan senast 2024.  Men det kräver att omsättningen fördubblas till dess. Spelarförsäljningar ses som en väg dit.

Medan laget denna grådisiga novemberdag tränar som vanligt på IP, lanserar GIF Sundsvalls klubbledning ett nytt grepp  – en femårsplan.

Senast 2024 ska Giffarna vara en allsvensk klubb igen, och åren innan dess är ambitionen att vara bland topp tre i superettan.

GIF Sundsvall

Ett damlag ska finnas på plats samma år, enligt planen.

Det är pengarna som vinner

Men ska det här lyckas kräver det att dagens omsättning på runt 35 miljoner fördubblas till 2024. 

Skälet är enkelt – det är pengarna som vinner numera, och som en bekräftelse på det är Sveriges rikaste klubb, Malmö FF, är på god väg att överlägset säkra sitt 21:a allsvenska guld. 

Men den här dagen, i GIF Sundsvalls nya lokaler mittemot Idrottsparken är det långt ifrån både pengar och guld.

Den dystra säsongen som präglats av coronatomma läktare kommer att landa i ett resultat på minus 2,5 miljoner. I bästa fall. I sämsta fall det dubbla, alltså runt minus fem.

Fler medlemmar, högre publiksnitt och spelarförsäljningar

Så det var en blandning av rynkade pannor och nöjda miner hos ordföranden Hans Selling och mångårige sportchefen Urban Hagblom när den här femårsplanen presenterades under tisdagen. 

Omsättningen ska öka med 5 miljoner per år, medlemsantalet ska öka till 5 000 och publiksnittet ska pressas upp till 5000 personer per match.

Dessutom hoppas klubben att kunna sälja spelare för 10 miljoner varje år genom en satsning på klubbens fotbollsakademi som ska bli en av landets 10 bästa under den här femårsperioden, är tanken.

Lokala spelare framtiden

Den rådande ekonomin tillåter inte någon spelarjakt ute på den öppna marknaden, så därför sätter man målet att 40 procent av A-laget ska vara regionala produkter.

Intäkterna ska till 50 procent bestå av sådant som inte är beroende av sportsliga resultat – det betyder att klubben måste klara det man inte lyckats med tidigare, att få sponsorerna att strömma till.

Hot mot hela planen

En sak skulle kunna välta den nya långtidsplanen och det är om coronapandemin fortsätter på samma sätt även nästa år.

– Det kan få drastiska konsekvenser för hela vår verksamhet, säger sportchefen Urban Hagblom.

Urban Hagblom om klubbens femårsplan i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

GIF Sundsvall

Mer i ämnet