Den nya batterifabriken som alltså ska byggas i Göteborg innebär omkring 3000 nya jobb.
Sundsvall-Timråregionen föll på mållinjen med erbjudandet Torsboda industripark i Söråker. Men Bodil Hansson och Stefan Dalin är stora i motgångens stund, ”lyfter på hatten” och gratulerar Göteborg till etableringen.
– Det är klart att vi helst sett etableringen i vår egen region, men beaktat historien och traditionerna är beslutet att batterifabriken etableras i närheten av Volvo Cars befintliga bilproduktion kanske inte helt oväntad. Vi var ett konkurrenskraftigt alternativ ända fram till slutstriden, säger Stefan Dalin i det gemensamma pressmeddelandet.
Närhet ger fördelar
Volvo cars och Northvolt gick ut med nyheten under fredagsmorgonen. Placeringen av fabriken i Torslanda i Göteborg, där Volvo har sin största bilfabrik, ger fördelar i form av en direktväg in i bilfabriken, tillgång till infrastruktur, förnybar energiförsörjning och ”relevant arbetskompetens”. Dessutom med närhet till både Volvos och Northvolts respektive forsknings- och utvecklingsenheter.
Men satsningen på att locka en riktigt stor etablering till Torsboda kommer att fortsätta
– Fordonsindustrin ställer om och producerar elbilar, här krävs enorma investeringar i batterifabriker med underleverantörer. Dialogen med Northvolt fortsätter då de har stora underleverantörer med behov av goda förutsättningar, säger Bodil Hansson.