SVT besökte en medelstor ICA-butik i Kvissleby söder om Sundsvall. Handlaren Erik Geijer har precis som sina kollegor hamnat i skottgluggen i takt med att priserna stiger.
– Det finns ingen som kan sko sig på det här, alla är förlorare, säger han.
Möjligheter att laborera med priser
Det handlar väl om dina inköpspriser och vad du kan få ut i konkurrens med andra, finns det inte möjlighet att laborera med det?
– Det borde det göra men som marknaden ser ut just nu lever många på knivseggen, så det finns inte mycket möjligheter till det.
Varierad vinst
Butiken har en omsättning på omkring 180 miljoner men det är inte vinst varje månad enligt Erik.
– September till november gjorde vi 750 tusen back, december ett plusresultat, januari back och februari vet jag inte än, förklarar han.
Investerat i butiken
Han berättar att butiken hade ett bra resultat under pandemin men att mycket av överskottet gått till investeringar.
– Vi har investerat i nya kylar och frysar, mera miljövänlig teknologi men hade vi inte gjort bra resultat hade vi inte kunna investera.
Hat och hot har gjort att ICA centralt varnat handlare och personal men i Kvissleby har butiken hittills inte blivit utsatt för hot.
– Jag skulle säga att det är troll på internet som för fram hoten men det är ett tuffare läge, konstaterar Erik Geijer.
I klippet: Hör Erik Geijer berätta mer om vad prissituationen innebär för livsmedelshandlarna, och hur den påverkar konkurrensen.