En gul eltimmerbil med virke lastat. Föraren Rolf Löfgren går från bilen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Den världsunika eltimmerbilen demonstrerades för media under SCAs vägledning. Foto: Ylva Holmgren/SVT

Här visas den första fullstora eltimmerbilen med kran upp – ägs av åkeri i Ånge

Uppdaterad
Publicerad

Världens första fullstora eltimmerbil visades upp i Östavall i veckan.

Den har gått i reguljär trafik under en vecka för att hämta och transportera virke. Det är ett åkeri i Ånge som SCA samarbetar med som nu äger timmerbilen.

Bilen ingår i det projekt för elektrifiering av tunga skogstransporter som Skogforsk står bakom tillsammans med skogsbolag, logistikbolag, åkerier, laddbolag, teknikbolag och universitet. I projektet ingår även SCA och Scania.

SCA Skog sysselsätter ungefär 260 stycken timmerbilar på heltid varav 2 stycken som går på el, dessa 260 drivs av ca 80 olika åkerier och runt 600 chaufförer.

– Även om vi idag har en netto klimatnytta på 13 miljoner ton årligen så släpper vi ut 800 000 ton CO2e och vi arbetar aktivt med att minska den här miljöbelastningen, säger Ulf Larsson vd och koncernchef på SCA.

Vill minska negativa klimateffekter

Beräkningarna är att bilen ska ge 170 ton lägre koldioxidutsläpp per år jämfört med en vanlig timmerbil.

– Det innebär ju att det blir många bäckar små, men kan vi ställa om fordonsflottan till fossilfritt så är ju det ett stort bidrag till att motverka de negativa klimateffekterna, säger Ulf Larsson.

I klippet berättar Ulf Larsson om utmaningarna med att få in laddning i schemat och hur mycket eltimmerbilen kostar.

Skogforsk

Skogsbrukets gemensamma forskningsinstitut Skogforsk, är koordinator för projektet tillsammans med nätverksorganisationen CLOSER vid Lindholmen Science Park. I projektet medverkar ytterligare 20 partners, inklusive skogsbolag, logistikföretag, åkerier, laddbolag, teknikföretag, samt universitet.

Projektmål

• Iterativ demonstration och utvärdering av logistiklösning med elektrifierade fordon.

• Kunskap om utformning och val av plats för laddstationer och mobila energihubbars roll i systemet.

• Verifierade insikter i styrkor och svagheter av olika strategier för logistik- och transportplanering.

• Utvecklade affärsmodeller, som är samskapade i värdekedjan

• Skapa övergripande systemförståelse.

• Accelerera transformationen till elektrifierade transporter bortanför projektpartners.

källa:TREE

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.