• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Höga Kusten Airport – länets enda trafikerade flygplats från februari

Uppdaterad
Publicerad

Från första februari går ingen flygtrafik från vare sig Örnsköldsvik eller Sundsvall. Den enda flygplatsen med trafik är då länets minsta: Höga Kusten Airport i Kramfors.

– Det beror på att vi har den här trafikplikten, säger Gudrun Sjödin (S), ordförande Höga Kusten Airport.

De dystra passagerarsiffrorna för flygtrafiken i länet gjorde att Airleap som trafikerade Örnsköldsvik airport stoppade trafiken med omedelbar verkan på måndagen och det bara några dagar efter SAS meddelat att de pausar trafiken från Sundsvall under sex veckor.

Flygtrafiken har hållits uppe under pandemin av ett tillfälligt statligt stöd som upphörde 31 december då regeringen valde att inte förlänga det.

– Vi blev ålagda att avsluta avtalet med Airleap i Örnsköldsvik och SAS i Sundsvall, berättar Lisa Berglund, Trafikverket.

Uppfyller kriterierna för trafikplikt

Men Höga Kusten Airport i Kramfors är fortsatt trafikerad och trafiken är säkrad fram till oktober 2023. Skälet är att Kramfors och framförallt Sollefteå kommun uppfyller kriterierna för att få statligt stöd till flygtrafik enligt Trafikverkets tillgänglighetsanalys.

– Stödet är för flygplatser där man ser att kommersiellt flyg inte lönar sig, plus att det är långa avstånd och att det inte finns andra kommunikationer, Ådalsbanan har ju ingen persontrafik, förklarar Gudrun Sjödin (S), ordförande Höga Kusten Airport.

Den problematiken finns inte på samma sätt i Sundsvall och i viss mån inte heller Örnsköldsvik eftersom man kan välja tåget.

”Oerhört viktig”

Länsstyrelsen i Västernorrland har låtit undersöka flygplatsernas betydelse för kommunerna. Enligt den rapporten skulle över 1000 arbetstillfällen försvinna från Kramfors och Sollefteå om flygplatsen lades ner.

– Och för våra företag, Mondi Dynäs till exempel är det oerhört viktigt med en flygplats, menar Gudrun Sjödin.

Framtiden oklar för Örnsköldsviks airport

I Trafikverkets senaste flygutredning som just nu är ute på remiss, nämns inte Örnsköldsviks airport.

– Vi har hittills inte bedömt att det behövs någon allmän trafikplikt för Övik. Men vi får väl se hur det utvecklar sig. Annars får vi överväga att göra någonting, säger Bo Andersson, utredare Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.