De dystra passagerarsiffrorna för flygtrafiken i länet gjorde att Airleap som trafikerade Örnsköldsvik airport stoppade trafiken med omedelbar verkan på måndagen och det bara några dagar efter SAS meddelat att de pausar trafiken från Sundsvall under sex veckor.
Flygtrafiken har hållits uppe under pandemin av ett tillfälligt statligt stöd som upphörde 31 december då regeringen valde att inte förlänga det.
– Vi blev ålagda att avsluta avtalet med Airleap i Örnsköldsvik och SAS i Sundsvall, berättar Lisa Berglund, Trafikverket.
Uppfyller kriterierna för trafikplikt
Men Höga Kusten Airport i Kramfors är fortsatt trafikerad och trafiken är säkrad fram till oktober 2023. Skälet är att Kramfors och framförallt Sollefteå kommun uppfyller kriterierna för att få statligt stöd till flygtrafik enligt Trafikverkets tillgänglighetsanalys.
– Stödet är för flygplatser där man ser att kommersiellt flyg inte lönar sig, plus att det är långa avstånd och att det inte finns andra kommunikationer, Ådalsbanan har ju ingen persontrafik, förklarar Gudrun Sjödin (S), ordförande Höga Kusten Airport.
Den problematiken finns inte på samma sätt i Sundsvall och i viss mån inte heller Örnsköldsvik eftersom man kan välja tåget.
”Oerhört viktig”
Länsstyrelsen i Västernorrland har låtit undersöka flygplatsernas betydelse för kommunerna. Enligt den rapporten skulle över 1000 arbetstillfällen försvinna från Kramfors och Sollefteå om flygplatsen lades ner.
– Och för våra företag, Mondi Dynäs till exempel är det oerhört viktigt med en flygplats, menar Gudrun Sjödin.
Framtiden oklar för Örnsköldsviks airport
I Trafikverkets senaste flygutredning som just nu är ute på remiss, nämns inte Örnsköldsviks airport.
– Vi har hittills inte bedömt att det behövs någon allmän trafikplikt för Övik. Men vi får väl se hur det utvecklar sig. Annars får vi överväga att göra någonting, säger Bo Andersson, utredare Trafikverket.