– Det är för lång tid, vi ska ligga betydligt lägre än det, säger Staffan Ekengren, kommunikationschef på SOS Alarm.
En förklaring till väntetiderna enligt Ekengren är de stora samtalsvolymerna. På julafton i år hade SOS Alarm 10 procent fler samtal jämfört med samma datum förra året.
Prioriterad fråga
Om ni själva anser att det inte är acceptabelt, vad kommer ni göra?
– Att få ner svarstiderna är den högst prioriterade frågan inom SOS Alarm, säger Ekengren, som säger att man gjort interna förändringar, rekryterat fler operatörer och låter medarbetare ta extra arbetspass för att lösa siutationen.
– Vi har för få operatörer, men 130 nyutbildade är på väg ut i verksamheten under det kommande halvåret.
Ökat antal samtal ger längre väntetider
De senaste åren har antalet samtal till SOS Alarm stadigt ökat. Blir konsekvensen då att väntetiderna blir längre?
-Ja, i vissa fall blir dom det, framförallt under delar av sommaren och under jul- och nyårshelgerna, säger Staffan Ekengren.
– Vi har en genomsnittlig svarstid på 15 sekunder, men ibland hopas samtal, och det påverkar svarstiderna negativt,
Men krävs det då inte radikala åtgärder för att komma tillrätta med problemen?
– Jo, det är därför vi rekryterar mycket folk, men vi har även en dialog med våra ägare om situationen med allt större samtalsvolymer.
– Det är en stor utmaning för oss att möta den här utvecklingen, säger Staffan Ekengren.