Ikea får kritik efter olaglig transport

Uppdaterad
Publicerad

Ikea får kritik efter att en olaglig transport stoppats utanför Sundsvall. Föraren var makedonier utan förartillstånd och transporten var beställd av Ikea.

Olagliga godstransporter har blivit allt vanligare, medan det är ovanligt att den olagliga transporten kan kopplas till det företag som gjort beställningen. Det har nu skett i Västernorrland där trafikpolisen i veckan stoppat en olaglig transport på väg med möbler till Ikea i Haparanda.

– Som vanlig trafikant möter vi dom här olagligheterna på vägarna varje dag vi är ute och kör. Som konsument kan vi göra något åt saken och kräva att butikskedjor och företag redovisar hur man sköter sina transporter, säger Heidi Bodensjö, journalist och tidigare långtradarchaufför.

Åkerifusket

Lönedumping – lägre butikspris

Också polisen är kritisk. Trafikpolisen anser att de som beställer en transport ska ta ansvar för att den sker lagligt.

– Inte bara Ikea har ansvaret utan det har alla som anlitar speditörer. Ofta är det en kedja av aktörer med beställare, speditörer, åkare och chaufförer som gör att det blir svårt att utkräva ett ansvar. Trafikpolisen kan inte ensam hålla koll på den här kedjan utan en stor del av det ansvaret åvilar beställare som Ikea. De ska ställa krav och hålla sig till sådana transportörer som följer reglerna, säger Pär Andersson vid trafikpolisen i Sundsvall.

Saknade förartillstånd

När polisen ingrep mot Ikeatransporten var det ett bulgariskt åkeri och en holländsk speditör som tagit på sig att transportera gods till Ikea. Bakom ratten hade man satt en makedonsk chaufför som saknade förartillstånd. Kort sagt var det en chaufför som inte hade rätt att köra yrkesmässigt i Sverige.

Varför chauffören var makedonier är oklart. Vad som däremot är klart är att makedonska chaufförslöner tillhör de lägsta i Europa. Lönenivåer under 5 000 kronor i månaden är inte ovanligt.

– Jag är övertygad om att lönen spelat in. Utländska chaufförer och lönedumping på de svenska vägarna har blivit vanligare, menar Pär Andersson.

Lagskärpning på gång

Fenomenet med utländska transporterhar också uppmärksammats av regeringen som nyligen kommit med signaler om skärp lagstiftning för yrkesmässig trafik. Bland annat har man gett Transportstyrelsen uppdraget att se över en skärpning av beställaransvaret med innebörden att den som beställer en transport också ska se till att den sker lagligt.

Det är inte bara Ikea utan även andra välrenommerade företag som kopplats till olagliga transporter. Bland dom butiksjätten ICA.

80 öre ger ”schyssta villkor”

Enligt en forskningsstudie (2014) vid Lunds universitet är transportkostnaden för en Ikea-soffa, med ett försäljningspris av 15 000 kronor, omkring 330 kronor och det är den kostnaden som är satt under press i transportbranschen.

– Ofta är det små pengar det handlar om för mig som konsument. Ett kilo frysta ärtor kommer att kosta 80 öre mer på kilo om de fraktats till din butik under schyssta villkor. Det är det väl värt, menar Heidi Bodensjö.

SVT har förgäves sökt Ikea för en kommentar. När SVT frågar anställda vid Ikea i Sundsvall får vi veta att det är utländska långtradare, främst från östra Europa som dominerar transporterna till och från varuhuset i Birsta. Hur Ikea försäkrar sig om att dessa är lagliga kan bara företaget själv svara på.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Åkerifusket

Mer i ämnet