Det var i måndags som polisen stoppade en långtradare vid en rutinkontroll i Armsjön söder om Sundsvall. Man fattade misstankar om att någon hade manipulerat med fordonets färdskrivare.
– Det är den andra bilen vi stoppat med den här utrustningen inom en månads tid säger polisens bilinspektör Henrik Widell.
Trötta chaufförer blir trafikfarliga
Åkerierna tjänar stora summor på att lura färdskrivaren, chaufförerna kan köra betydligt längre arbetspass än lagen tillåter. Varje chaufför man kan spara in motsvarar ungefär en halv miljon kronor. Det snedvrider konkurrensen och dessutom blir en trött chaufför bakom ratten i en tung lastbil en stor trafikfara.
– Trötthet är lika farligt som rattonykterhet säger Henrik Widell på polisen.
Trafiken prioriteras bort av polisen
Samtidigt som problemet verkar öka väljer polisen i sin nya organisation att nedprioritera trafikpolisen.
– Jag förstår att dom inte hinner med men jag har istället valt att prioritera poliser i yttre tjänst säger Josef Wiklund, lokalpolisområdeschef i Medelpad.
Josef Wiklund säger att det är en tuff prioritering att göra, men säger samtidigt att man inte gjort någon minskning av antalet trafikpoliser i år. Frågan är då vem som ska kontrollera åkeriernas fusk?
– Ja, det är en bra fråga säger Henrik Widell. Uppenbarligen är det här ett vanligt problem och vi blir bara färre.
Hälften så många poliskontroller
Tittar man på antalet trafikpoliser i den norra regionen så har de minskat med en tredjedel de senaste fem åren. En undersökning som NTF presenterade så sent som i oktober i år visar att antalet hastighetsböter och alkoholkontroller mer än halverats de senaste tre åren.