Eftersatt infrastruktur i länet

Uppdaterad
Publicerad

Investeringarna i vägar och tågtrafik i Västernorrland har halkat efter. Det behövs ytterligare 4,1 miljarder i nysatsningar, uppger Transportföretagen i en rapport.

Transportföretagen organiserar 900 företag i Västernorrland och Jämtland.

I en rapport beställd av konsultföretaget WSP Analys uppger Transportföretagen att det finns en direkt koppling mellan infrastruktur och tillväxt. I landet som helhet har investeringarna i vägar, järnvägar, hamnar och sjöfart halkat efter med 180 miljarder. i Västernorrland med 4,1 miljarder.

Dubbelspår Gävle-Härnösand

”Skuld” sedan 50-talet

Nu vill Transportföretagen att ”skulden” betalas tillbaka och att Sverige lägger in en högre växel i sina investeringar i infrastruktur. Det skulle ge 4 600 nya jobb enbart i Västernorrland, menar Transportföretagen

– Investeringarna har varit eftersatta sedan 50-talet och det är allvarligt med tanke på att bromsar tillväxten i samhället. När vi lyssnar till regionala och lokala politiker så är man också väl medvetna om behovet, säger Maria Nygren, näringspolitisk chef vid Transportföretagen.

Ostkustbanan främst

Rapporten presenterades vid ett lunchseminarium i Sundsvall på fredagen där företrädare för kommuner och näringslivet deltog. Bland dem kommunalrådet Peder Björk (S)

– I vårt län finns det idag en bred politisk enighet kring nästa stora investering och det är förverkligandet av Ostkustbanans dubbelspår mellan Gävle och Härnösand, förklarar Björk.

Övriga investeringar som nämns är Ådalsbanan mellan Nyland och Långsele och E4 förbi Örnsköldsvik. Åkeribranschen lyfter också fram det som upplevs som ett eftersatt underhåll av vägnätet i inlandet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Dubbelspår Gävle-Härnösand

Mer i ämnet