Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har gett Luftfartsverket i uppdrag att analysera närmare konsekvenserna av fjärrstyrda flygplatser i ett helhetsperspektiv. Arkivbilder. Foto: SVT/TT

Luftfartsverket granskar sig själv – inga problem enligt infrastrukturministern

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen har givit Luftfartsverket i uppdrag att granska sig själv när det gäller konsekvenserna av den kritiserade fjärrstyrda flygledningen på Sundsvalls och Örnsköldsviks flygplatser. Samtidigt lanserar Luftfartsverket det av piloter kritiserade systemet på världsmarknaden.

Uppdraget från regeringen kommer en tid efter att Sundsvalls flygplats tvingades stänga eftersom kamerorna som övervakar flygplatsen inte hade kontakt med skärmarna i ledningscentralen efter ett strömavbrott.

Medan Luftfartsverket hävdar att stängningen av flygplatsen inte hade med fjärrstyrningen att göra tyder dokument som SVT tagit del av på att flygplatsen stängde just på grund av att fjärrstyrningen inte fungerade.

Fjärrstyrd flygledning

Nu ska alltså Luftfartsverket, som tagit fram systemet i samarbete med Saab, själva analysera konsekvenserna av den nya tekniken.

– Det är ett brett uppdrag som både tittar på säkerhetsaspekter, på regionalpolitiska aspekter och på säkerheten och tillliten i den nya tekniken som introduceras, säger Tomas Eneroth (S) som också hävdar att han är informerad om de driftstörningar som skett.

Inget problem att LFV utreder sig själv

Frågan är hur intresserade Luftfartsverkets utredare är av att lyfta fram fjärrstyrningens nackdelar samtidigt som har man bildat ett bolag med privatägda Saab och har förhoppningar om att sälja systemet på världsmarknaden. Tomas Eneroth tycks inte se några bekymmer i att det är Luftfartsverket själva som fått utredningsuppdraget.

– Det är Luftfartsverket som är regeringens myndighet och det är naturligt att det är de som lämnar in analyser till regeringskansliet, säger han.

Fjärrstyrningen har mött hård kritik, bland annat från Svensk pilotförening som anser att införandet av den nya tekniken går för snabbt. Avtal har redan skrivits om att fjärrstyra ytterligare fyra flygplatser, nu från Arlanda där en ledningscentral redan börjat att byggas. Man kan fråga sig varför konsekvensanalysen kommer först nu?

– Luftfartsverket och Swedavia vill bygga ut tekniken och då är det viktigt att vi får ett underlag och en lite bredare konsekvensanalys, svarar infrastrukturministern på frågan.

Ser ingen avveckling

– Det viktiga nu är att vi drar rätt slutsatser om vad det innebär med en större expansion i stora delar av Sverige, säger Tomas Eneroth som inte ser en utveckling där projektet bromsas eller stoppas helt.

– Det är inte det som är utgångspunkten utan utgångspunkten är att titta på vilka möjligheter tekniken ger men också vilka utmaningar som kan finnas.

Artikeln har uppdaterats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fjärrstyrd flygledning

Mer i ämnet