Infrastrukturplan får underkänt av regionstyrelsen – ”Ytterst besvikna”

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan ligger ute på remiss och nu har Västernorrlands regionstyrelse gett sitt svar. Ett svar som till stora delar underkänner Trafikverkets plan.

Trafikverket vill i den nationella transportinfrastrukturplanen för perioden 2022-2033 bygga nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö till en beräknad kostnad av 104 miljarder kronor. Detta till en bekostnad av utbyggnaden av bland annat Ostkustbanan. Infrastrukturplanen får minst sagt kritik regionstyrelsens remissvar.

– Ja Trafikverkets förslag till regeringen på nationell plan tycker vi inte om. Det är alldeles för mycket som skjutits fram. Man har lyft in höghastighetsbanorna som tar alldeles för stort utrymme. Våra prioriteringar har skjutits långt fram i tiden och det är vi ytterst besvikna på, säger regionstyrelsens ordförande Glenn Nordlund (S).

Kan missa EU-finansiering

Region Västernorrlands prioriteringar är att dra om E4 i Örnsköldsvik och byggandet av nya Ostkustbanan. Men även färdigställandet av Norrbotniabanan. Just nya Ostkustbanan och Norrbotniabanan är en del av den Botniska korridoren, vilken ses av EU som en viktig gränsöverskridande korridor i det europeiska stomnätet för transporter och kan medfinansieras av EU om järnvägssträckorna byggs.

– Om det skulle investeras i Norrbotniabanan och nya Ostkustbanan finns stora möjlilgheter till investerningsstöd på mellan 30 – 50 procent. Nya Ostkustbanan är dessutom planlagd och ligger mogen för att sätta igång. Det är dessutom smart eftersom vi kan få bidrag från EU.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.