Nu återstår åtta av totalt fyrtio svenska kommuner som visat intresse för etableringen:
– De orter som fortfarande bedöms som intressanta är Luleå, Gävle, Skellefteå, Västerås, Norrköping, Mariestad och Skövde, Göteborg, Malmö samt Kotka-Hamina och Vasa i Finland.
Kombiterminalen lockade
– Vi tackar för det engagemang och den support som de fyrtio olika kommunerna har visat men vi var tvungna att göra ett val och då blev det de här åtta orterna som nu går in i fas 2 i projektet.
Northvolts intresse för Sundsvall uppgavs vara baserad på två faktorer; dels Sundsvalls nya kombiterminal och transportmöjligheterna till och från Sundsvall, dels tillgången på energi. Northvolt vill ha grön el och sneglar bland annat på vindkraft, som byggts ut kraftigt i Västernorrland under senare år.
Tanken med Sundsvall kommuns intresse var även att kommunen redan huserar några av landets mest elintensiva industrier.
Störst i Europa
Peter Carlsson har varit logistikchef på Tesla och tidigare i vår presenterade han planerna på en fabrik för fordonsbatterier för SVT.
– Vi vill bygga Europas största batterifabrik och vi vill göra det här uppe i Norden. Vi räknar med att sätta spaden i marken under andra halvåret 2018 med sikte på att fabriken ska vara fullt utbyggd 2023. Där talar vi om upp till tretusen anställda, berättade Peter Carlsson.