Haverikommissionen var på plats i Stöde under tisdagen för en förstudie av olyckan där tågsetets sista två vagnar spårade ur och var nära att välta av banvallen.
Men eftersom de blev stående mot en kontaktledningsstolpe undveks en allvarligare olycka. Nu stannade det hela vid att ett 15-tal passagerare skadades lindrigt.
Inte tillräckligt allvarligt
Rälsen deformerades svårt på en sträcka av cirka 100 meter, och kontaktledningssystemet på platsen är satt ur spel eftersom stolpar och överliggande brygga krökts kraftigt av järnvägsvagnarnas tyngd.
Men haverikommissionen kommer alltså inte att göra en olycksutredning. Till det krävs att olyckan varit allvarligare, att personer omkommit eller skadats svårt, vilket lyckligtvis inte skedde i Stöde.
Skador på spåret
Men ställföreträdande generaldirektör Jonas Bäckstrand säger att det sannolikt uppstod en eller flera skador på spåret.
– Det kan i sin tur orsakats av ett trasigt vagnshjul, säger han.
Trafikverkets och SJs egna utredningar av olyckan kommer däremot att fortsätta.