”ingen ljusning i sikte”

”Ingen ljusning i sikte”

Uppdaterad
Publicerad

I december ställde Norrtåg in 331 turer tvingades hyra in över tusen bussar. Läget i januari är ännu värre och nu är det inte säkert att trafiken kommer igång i februari som utlovat.

Inställda tåg, förseningar och trasslande teknik. Det är många som pekat på dom nya fransk-tyska tågen som boven i dramat men den gissningen är så god som någon.

Nytt chockbesked

Norrtåg

Vad vi kan konstatera är att det varit stora problem. Det blev 331 inställda turer i december som fick ersättas med tusen bussar  och  kan idag berätta att 82 procent av alla inställda tåg beror på fordonsfel. Botniatåg har tidigare tagit det drastiska beslutet att ställa in all trafik på sträckan Umeå – Luleå till månadsskiftet januari/februari. Nu kommer nya besked.

– Vi kan inte garantera detta längre. Vi har fortfarande stora problem och jag är långt i från säker att trafiken kommer igång. Jag ser i dagsläget ingen ljusning, säger Thomas Hedenius, talesperson för Botniatåg.

Norrtåg i krismöte

I morgon, onsdag ska tågproblemen tas upp på ett möte med landstingsägda Norrtåg och det är stora pengar som står på spel.

Fransk-tyska tågtillverkaren har utpekats som syndabock, men sanningen verkar betydligt mer komplicerad. Alstoms chef i Sverige försvarar sitt tåg som han menar är anpassat för tufft vinterklimat.

– Tågen är vintertestade i Jämtland och i Kiruna och i somras genomförde vi ett antal modifieringar av tekniken men det har inte visat sig räcka. Vi anser att vi kan lösa problemen under garantitiden som är två år, säger Anderberg.

Komplicerat och rörigt

Affären är komplicerad i sitt upplägg och frågan vem som ska betala notan för förseningarna riskerar att bli minst lika komplicerad.

Vi börjar med landstingsägda Norrtåg som har beställt trafiken av Botniatåg som kör själva tågen, men Botniatåg äger inga egna tåg utan dom har landstingens gemensamma inköpsbolag Transitio i Stockholm köpt in från fransk-tyska tågtillverkaren Alstom. Det innebär alltså att Transitio äger tågen som sedan hyrs ut till Norrtåg – som i sin tur hyr ut dom till Botniatåg.

Vems är felet?

Det är alltså fyra parter som har anledning att skydda sina egna ekonomiska intressen. Just nu ligger Botniatåg ute med mångmiljonbelopp till följd av inställda tåg. Men vems är felet.? Det är tiotusenkronorsfrågan just nu.

Hittills kan konstateras att landstingen i Norrland har köpt in tåg för 800 miljoner som inte fungerar som de ska. Men beror det på att Norrtåg beställt fel tåg? Eller är det Transitio som köpt in fel tåg eller är det Alstom lovat mer än de kan hålla?

Så här mycket vet vi. Enligt den tekniska kravspecen skulle tågen avisas var 12:e dygn. Just nu avisas dom vart tredje dygn och det fungerar ändå inte..

”Brister i samordning”

Det är oklart vem som bär ansvaret för att tågen ska rulla. Norrtåg är tydlig på en punkt.

– Vi har köpt en funktion. Vi har köpt regional tågtrafik i Norrland och vi är ytterst bekymrade över situationen. Tyvärr håller vi på att tappa bort det viktigaste i det här, resenärernas förtroende, säger Maria Höglander, Norrtågs vd.

Lennart Kloov som är tågkonsult och utredare vid företaget Transrail menar att det verkar brista i samordningen.

– Förr hade vi SJ som skötte trafiken och SJ behövde bara samordna med sig själv. Här har vi en situation där många olika aktörer ska samarbeta och det kräver en fast hand som verkar saknas, säger han..

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Norrtåg

Mer i ämnet