• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Ingen sommarskola för de svagaste

Uppdaterad
Publicerad

I Sundsvall har sommarskolan riktat sig till elever i nian som bedöms klara målen med lite extrahjälp. Men eleverna som har det svårast, har inte fått erbjudandet.

Den här veckan är det ju skolstart efter ett långt sommarlov. På många skolor har arbetet redan startar för att hjälpa fler elever att få godkänt i kärnämnena. Men hjälpen varierar. 

Alla kommuner i länet, utom Ånge, anordnar sommarskola i år. I Timrå är det elever i årskurs sex till nio som erbjuds extrahjälp på lovet. Olivia Åslund har själv valt att plugga på lovet.

– Mina lärare har peppat mig att gå hit. Det är jättebra att gå här, man kan verkligen få mer hjälp här. Det är färre elever och man störs inte lika mycket, säger hon om undervisningen på Arenaskolan i Timrå.

Statsbidrag fryser inne

När det gäller sommarskola så har regeringen nära fördubblat statsbidragen som kommunerna kan söka. Från 78 till 150 miljoner. Men trots det fryser mycket av bidragen inne. Bara 30 procent av statsbidragen används. I fjol var det hälften.

Begränsat urval

Och undervisningen bedrivs i olika omfattning. I Sundsvall, som ju siktar på att bli bästa skola i Sverige år 2021 är det i stort sett endast eleverna i årskurs nio som får extrahjälp på lovet. Och endast de som bedöms klara ett godkänt betyg efter kursen. De resurssvagaste eleverna får inte den här möjligheten. Varför inte kan man undra?

– Det är en politisk prioritering att man valt att jobba med just årskurs nio för att öka behörigheten till gymnasiet. Men det är något som alla lärare är överens om att det här behöver vi se över. Jag kommer att föreslå förändringar kring sommarskolan, säger rektorn för sommarskolan i Sundsvall Göran Wallin.

SVT:  Borde fler elever få den här möjligheten?

– Ja och tidigare, för det känns jobbigt att i sista stund jobba med elever där man ser att det här skulle kunna ha åtgärdats betydligt tidigare, säger han.

Jobba med färre ämnen

Både Sundsvall och Timrå har problem med resultaten i sina skolor. Båda hamnar långt ner i botten av listan när de nationella skolresultaten jämförs.

Men kommunerna satsar olika mycket på sommarskolan. I Sundsvall finns nu, alltså planer på att göra som i Timrå, att låta fler och yngre elever få stödundervisningen på sommaren. I Timrå menar resurspedagogen Ulla Kaisanlahti Olsson att skolundervisningen, övrig tid på året, borde vara mer lik sommarskolan för att bli framgångsrik.

– Jag tror att vi måste tänka om hur vi jobbar i skolan. Vi kanske inte ska jobba med 6-7 olika ämnen samtidigt utan två-tre ämnen åt gången, säger resurspedagog i matematik på Arenaskolan i Timrå. 

Blockläsning på försök

Hon får medhåll av Per Lundholm, lärare på Hagaskolan i Sundsvall.

– Vi har provat intensivläsning eller blockläsning tidigare och det har varit ganska effektivt. Det är färre ämnen att bolla med och kan göra jobbet klart i större utsträckning. De flesta elever var nöjda med färre ämnen och mindre att hålla reda på. Nackdelen kan vara att det blir ett högre tempo. Det kan missgynna ibland och i synnerhet om man är sjuk som elev då blir det jobbigt. Men å andra sidan om du är sjuk nu en vecka då har du sexton ämnen som du bommar i, resonerar han.

Han säger att skolan efter försöket att jobba i block fick kritik av Skolverket eftersom hela skolan inte jobbade på samma sätt. Det skulle vara enhetligt och lika, uppfattade Per Lundholm. Men han uppfattar inte att det finns något hinder för enskilda skolor att prova arbetssättet.

– Vi var två eller tre arbetslag som hade pedagogisk frihet att jobba så här, säger han.

Skippa sommarlovet

I Timrå har Ulla Kaisanlahti Olsson, jobbat många år med skolutveckling. Hon är en av drivkrafterna bakom sommarskolan där och hon anser att det är dags att tänka i nya banor för att förbättra skolresultaten i Sverige. Tre terminer med lov däremellan, som man har i flera andra länder, borde införas, anser hon.

– Man kanske inte behöver ha så långt sommarlov. Alla elever kanske inte har så mycket att göra på sommarlovet. Då blir det inte den här långa höstterminen och den här långa vårterminen utan det blir tre omgångar och sedan lite längre lov där mittemellan.

– På sätt och vis kan det faktiskt vara bra,  men man vill ju ändå ha ganska mycket lov så att man kan slappna av och komma igen nästa termin, säger eleven Oliva Åslund som ska börja åttan i Timrå.

”En politisk fråga”

Rektorn på sommarskolan i Sundsvall menar att frågan om terminsindelning inte är en tjänstemannafråga.

– Det är en politisk fråga som jag hänvisar till politisk bedömning i första hand, avslutar han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.