Ett internationellt forskningsprojekt lett av Mittuniversitetet ska hitta verktyg för att minska den pssykiska ohälsan bland högstadieelever. Tolv skolor i södra Norrland deltar. Foto: SVT / arkiv

Internationellt projekt ska ge bättre trivsel och hälsa i skolan

Publicerad

Elever och personal i 48 högstadieskolor i Sverige, Tyskland, Slovenien och Kroatien kommer att få pröva en helt ny modell som ska leda till att färre elever drabbas av psykisk ohälsa i framtiden. Arbetet leds av Mittuniversitetet.

Tanken är att arbetet ska utmynna i ett utbildningsprogram som alla skolor får ta del av utan kostnad.

Enligt en färsk rapport från Folkhälsomyndigheten har den psykiska ohälsan bland 13- och 15-åringar fördubblats under perioden 1985-2014.

För att vända utvecklingen behövs bland annat förändrade arbetssätt i skolan, vilket EU-projektet HAND i HAND ska leda till.

”En nyckelfråga”

– Arbetet för att förbättra elevernas trivsel och hälsa är en nyckelfråga för svensk skola. Siffrorna som visar på ohälsan bland ungdomar är alarmerande och målet med vårt projekt är att bidra till att vända trenden, säger Maria Rasmusson, forskare vid Mittuniversitetet och projektledare för HAND i HAND.

Samarbete bedrivs med forskare i Danmark, Kroatien, Slovenien och Tyskland, Syftet är att ta fram program som stärker social och emotionell kompetens för att öka trivseln och förbättra elevernas hälsa.

Tolv skolor i södra Norrland

I Sverige är det tolv skolor i Västernorrland, Jämtland och Hälsingland som deltar med varsin klass i årskurs 8. Projektet pågår mellan mars 2017 och februari 2020.

– I dagens skola finns elever från många kulturer och om vi visar varandra respekt och öppenhet kan vi berika varandra. Elever och lärare kommer att få göra övningar som fokuserar på att skapa goda relationer, öka självkännedom, hantera stress och öka tolerans, säger Magnus Oskarsson, forskare på Mittuniversitetet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.