En närbild på repa i en rödlackad bil och till höger ägaren Jan Krook i Sundsvall som är missnöjd med biltvätten på OKQ8.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Jan Krook visar var på bilen det blivit repor. En del går ner i grundfärgen och han hävdar att det är den automatiska biltvätten som orsakat skadorna. Men bensinbolaget OKQ8 är av annan uppfattning. Foto: privat, Anna Beijron/SVT

Jans bil fick flera repor i lacken – nu kräver han biltvätten i Sundsvall på ersättning

Uppdaterad
Publicerad

Efter att ha tvättat bilen på en automattvätt i Sundsvall upptäckte Jan Krook flera djupa repor i bilens lack. Repor som, enligt honom, inte fanns på bilen innan. Men någon ersättning får han inte.

– Det är en 5-6 repor. Men bensinmackens försäkringsbolag vill inte ersätta kostnaden, berättar han.

Det var en tisdag i mitten på juli som Jan åkte till biltvätten. Han har ett tvättabonnemang och gillar att hålla bilen ren.

– Jag brukar tvätta bilen en gång i veckan och det har gått jättebra i alla år.

Men efter att han kört ut från tvätten den där tisdagen blev han brydd.

– När jag körde ut ur biltvätten var det massor av repor på bilen.

Pärm med skaderapporter

Han rapporterade skadan till personalen i butiken och lämnade sedan in en skaderapport men bensinkedjans försäkringsbolag nekar honom ersättning.

– De säger att reporna inte är små och cirkulära och då får jag inga pengar, förklarar Jan och fortsätter.

– De hade en hel pärm med skaderapporter inne i butiken.

Chefen på Allmänna reklamationsnämnden Marcus Isgren

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Bara för att bilen skadas i biltvätten betyder inte det att det är företagets ansvar alla gånger”, säger Marcus Isgren som är chef på Allmänna reklamationsnämnden. Han redogör för vad Jan behöver för att eventuellt lyckas med sin överklagan. Foto: pressbild Gabriel Liljevall

Vad säger ansvariga på bensinbolaget?

På OKQ8 svarar bolagets kommunikationsavdelning via mail:

”Vi har involverat en oberoende part som bedömt skadorna på kundens bil. Bedömningen är att reporna inte kan härledas till vår biltvätt. Att skador uppstår i samband med våra biltvättar hör till ovanligheterna.”

Anmäler till ARN

Att fixa bilen kostar uppåt sex tusen kronor. Jan har nu anmält skadan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

I videon visar Jan reporna och var på bilen de sitter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.