Chefen på Allmänna reklamationsnämnden ARN Marcus Isgren framför en skylt med myndighetens logotyp i rött och vitt

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Chefen på Allmänna reklamationsnämnden ger tre råd vid en tvist om vara eller tjänst. Foto: pressbild Gabriel Liljevall

Så gör du som konsument om du hamnar i tvist med ett företag

Uppdaterad
Publicerad

Vad är viktigt att tänka om det uppstår en tvist mellan en konsument och ett företag som levererar en vara eller tjänst?

Det vet man på Allmänna Reklamationsnämnden som hanterar en stor mängd ärenden varje år.

– Men det allra viktigaste är kanske att, när man ingår avtalet, vara tydlig med vad man kommit överens om och att dokumentera avtalet i skriftlig form, säger Marcus Isgren som är chef på Allmänna reklamationsnämnden

Men om en tvist ändå uppstår finns några tumregler.

I Sundsvall har till exempel bilägaren Jan Krook gjort en anmälan till ARN om repor på sin bil i samband med en biltvätt. Något det ansvariga företaget OKQ8 menar är felaktigt och nekar ersättning.

I videon redogör chefen på ARN för tre viktiga saker att göra om det blir fel vid ett köp.

VAD ÄR ARN?

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag.

Ett beslut från ARN är inte tvingande men en rekommendation om hur tvisten ska lösas.

Under 2023 följde 79 procent av företagen ARN:s beslut på en gång.

Nämnden är opartisk, vilket innebär att de varken står på konsumentens eller företagets sida.

Det kostar 150 kr att göra en anmälan. Avgiften återbetalas inte, även om myndigheten beslutar att lägga ner ärendet.

källa: ARN

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.