– Men det allra viktigaste är kanske att, när man ingår avtalet, vara tydlig med vad man kommit överens om och att dokumentera avtalet i skriftlig form, säger Marcus Isgren som är chef på Allmänna reklamationsnämnden
Men om en tvist ändå uppstår finns några tumregler.
I Sundsvall har till exempel bilägaren Jan Krook gjort en anmälan till ARN om repor på sin bil i samband med en biltvätt. Något det ansvariga företaget OKQ8 menar är felaktigt och nekar ersättning.
I videon redogör chefen på ARN för tre viktiga saker att göra om det blir fel vid ett köp.
VAD ÄR ARN?
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag.
Ett beslut från ARN är inte tvingande men en rekommendation om hur tvisten ska lösas.
Under 2023 följde 79 procent av företagen ARN:s beslut på en gång.
Nämnden är opartisk, vilket innebär att de varken står på konsumentens eller företagets sida.
Det kostar 150 kr att göra en anmälan. Avgiften återbetalas inte, även om myndigheten beslutar att lägga ner ärendet.