I ett brev till regeringen påtalar skogsbolaget SCA de problem som norrländska järnvägar och framförallt tvärbanorna mellan Forsmo – Hoting och Hällnäs – Storuman just nu dras med. SCA hoppas på bättre planering, upprustning och elektrifiering.
– Det är urspårningar, problem med växlar och kontaktledningar, förklarar Magnus Svensson, inköps- och logistikdirektör på SCA, för SVT.
Inställda tåg blir tusentals lastbilar
Utöver att järnvägarna som binder samman inlandet med kusten är i dåligt skick, så administreras trafiken med ett system som kallas MPK – ”marknadsanpassad planering av kapacitet”. Systemet fungerar dåligt, med ytterligare inställda tåg som följd.
Problemen innebär enligt SCA att tågen ersätts med tusentals klimatpåverkande lastbilar årligen.
Hur rimmar det med era klimatmål?
– Det gör det naturligtvis inte alls, säger Magnus Svensson.
Ohållbar situation
För SCA som är Europas största privata skogsägare innebär det förutom klimatpåverkan även kostnader. Magnus Svensson anser att steg ett är att få planeringen av tågtrafiken att fungera, och att nuvarande läge är ohållbart.
– Att låta verksamheten ha så här stora problem medan man åtgärdar IT-system är inte hållbart.
Han menar att man sedan i ett andra steg måste rusta upp järnvägarna.
Inget svar från regeringen
SCA har hittills inte fått något svar från regeringen.
SVT har sökt infrastrukturministern och även Trafikverket för en kommentar till kritiken men inte fått något svar.
I videon ovan kommenterar SCA situationen.