timmertåg som passerar en järnvägsövergång med fällda bommar

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Urspårningar och dålig planering gör att trafiken på järnvägen mellan Forsmo och Hoting ofta ställs in – hör logistikdirektören på SCA om vad skogsbranschen önskar för förändring. Foto: SVT

Järnvägar i dåligt skick orsakar urspårningar och inställda tåg – SCA vänder sig till regeringen

Uppdaterad
Publicerad

Järnvägar från Norrlands inland till kusten är viktiga transportleder för skogsindustrin men både tågplanering och dåligt skick gör att tågen ofta ställs in – och ersätts av tusentals klimatpåverkande lastbilar varje år. Nu vänder sig skogsbolaget SCA till regeringen i hopp om förändring.

– Det är urspårningar och problem, säger en ansvarig chef på SCA.

I ett brev till regeringen påtalar skogsbolaget SCA de problem som norrländska järnvägar och framförallt tvärbanorna mellan Forsmo – Hoting och Hällnäs – Storuman just nu dras med. SCA hoppas på bättre planering, upprustning och elektrifiering.

– Det är urspårningar, problem med växlar och kontaktledningar, förklarar Magnus Svensson, inköps- och logistikdirektör på SCA, för SVT.

Två norrländska tvärbanor är särskilt drabbade av järnvägsproblem. Foto: SVT grafik

Inställda tåg blir tusentals lastbilar

Utöver att järnvägarna som binder samman inlandet med kusten är i dåligt skick, så administreras trafiken med ett system som kallas MPK – ”marknadsanpassad planering av kapacitet”. Systemet fungerar dåligt, med ytterligare inställda tåg som följd.

Problemen innebär enligt SCA att tågen ersätts med tusentals klimatpåverkande lastbilar årligen.

Hur rimmar det med era klimatmål?

– Det gör det naturligtvis inte alls, säger Magnus Svensson.

Ohållbar situation

För SCA som är Europas största privata skogsägare innebär det förutom klimatpåverkan även kostnader. Magnus Svensson anser att steg ett är att få planeringen av tågtrafiken att fungera, och att nuvarande läge är ohållbart.

– Att låta verksamheten ha så här stora problem medan man åtgärdar IT-system är inte hållbart.

Han menar att man sedan i ett andra steg måste rusta upp järnvägarna.

Inget svar från regeringen

SCA har hittills inte fått något svar från regeringen.

SVT har sökt infrastrukturministern och även Trafikverket för en kommentar till kritiken men inte fått något svar.

I videon ovan kommenterar SCA situationen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.