SCA har kritiserat de undermåliga så kallade tvärbanorna som skogsbolaget försöker använda för att frakta timmer fån inlandet mot kusten. Men Banorna är i så dåligt skick att bolaget tvingas frakta timmer med tusentals lastbilslaster varje år istället.
– Vi tar självklart åt oss av kritiken. samtidigt vill jag också säga att det i nuvarande plan finns planerade underhållsarbeten på sträckorna fram till 2028, säger Peter Jonsson som är presskommunikatör på Trafikverket.
Strulande planeringssystem
Även det nya planeringssystemet MPK, marknadsanpassad planering av kapacitet, kritiseras av SCA. Här håller Trafikverket med om att verktyget har varit svårt att implementera i de befintliga systemen.
– Arbetet med att systemet ska bli stabilare fortgår och det har blivit bättre och bättre för varje månad.
Ingen elektrifiering
SCA vill att båda sträckorna ska elektrifieras vilket tidigare var aktuellt för den i Västerbotten men så kommer det inte att bli.
– Hällnäs-Lycksele har varit aktuell att elektrifiera men prioriteras inte längre av beslutsfattarna. I övrigt så är sträckorna för lågtrafikerade för att vi ska göra den prioriteringen.