När hemestrandet ökar ställs högre krav på infrastrukturen för att ladda elbilar. Förra sommaren hände det att elbilsägare som besökte länet blev strömlösa eftersom de tvingades köa när trycket från turisterna var som störst.
I år ska åtminstone elbilsägare som besöker Gullviks havsbad kunna ladda batterierna. Örnsköldsviks kommun har i samarbete med Vattenfall, Luftfartsverket, Örnsköldsviks airport och Höga Kusten Destinationsutveckling AB tagit fram en portabel laddstation för elfordon.
Laddas upp på natten
Det är ett så kallat batterilager, som i princip är en slags jättelik powerbank. Ledningsnätet i Gullvik har kapacitet för att bygga en laddningsstation för en bil, men med batterilagret kommer åtta bilar att kunna ladda samtidigt. Stationen laddar sedan upp sina batterier under natten.
Behovet styr
Stationen är flyttbar och kan ställas där den behövs bäst. Tanken är att laddstationer av det här slaget ska kunna placeras utefter behov, till exempel vid välbesökta turistmål. De kan också fungera som ett laddnav för elbilsburen hemtjänst.
Badgästerna i Gullvik har nu under fem veckor tillgång till 675 kWh. Som jämförelse har Nordens största batterilager i Gränby norr om Uppsala en kapacitet på 20 MWh, vilket motsvarar cirka 29 mobila stationer.